الخاندرو جیاماتی زندانبان سابق رئیس جمهوری گواتمالا شد

الخاندرو جیاماتی زندانبان سابق رئیس جمهوری گواتمالا شد
Copyright رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اقبال بالای نامزد محافظه‌ کاران به ویژه به دلیل شعارهای تبلیغاتی او در جهت برقراری نظم و امنیت در کشور بوده است.

آگهی

الخاندرو جیاماتی که تا پیش از این در گواتمالا رئیس سازمان زندان‌های این کشور بود، به ریاست جمهوری این کشور رسید.

با شمارش ۹۵ درصد آراء انتخابات ریاست جمهوری که در ماه گذشته میلادی انجام شد، دادگاه انتخابات گواتمالا روز یکشنبه پیروزی الخاندرو جیاماتی را اعلام و او را به عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور معرفی کرد.

جیاماتی ۶۹ ساله از حزب محافظه‌کار در آخرین انتخابات در این کشور آمریکای لاتین توانست با کسب ۵۹ درصد آرا از رقیب اصلی خود از جناح چپ پیشی بگیرد. ساندرا تورس، نامزد چپ‌ها تنها ۴۱ درصد آرا را به دست آورد. آقای جیاماتی برای چهارمین بار و خانم تورس برای سومین بار در این رقابت سیاسی شرکت کرده بودند.

جیاماتی پس از پیروزی در انتخابات نتوانست هیجان خود را پنهان کند و گفت: «[پیروزی] آسان نبود، اما هدف محقق شد. برای من که آرزوی رسیدن به پست ریاست کشور را داشتم، این پیروزی افتخار بزرگی است. ما گواتمالا را از نو خواهیم ساخت. برای سپاسگزاری از این مردم زبانم قاصر است.»

آقای جیاماتی از ابتدای سال ۲۰۲۰ رسما به عنوان رئیس جمهوری کار خود را آغاز خواهد کرد. او در شعارهای تبلیغاتی خود وعده داده که مجازات اعدام را دوباره برقرار کرده و با قاجاقچیان مواد مخدر به شدت برخورد می‌کند. این پزشک محافظه‌کار که به دلیل بیماری با عضا راه می‌رود، با قانونی ازدواج همجنسگرایان و قانونی شدن سقط جنین مخالف است.

گواتمالا در سال‌های اخیر از دو مشکل مهم اجتماعی یعنی بیکاری و نبود امنیت رنج می‌برد و و اقبال بالای نامزد محافظه‌کاران به ویژه به دلیل شعارهای تبلیغاتی او در جهت برقراری نظم و امنیت در کشور بوده است.

دوره ریاست جمهوری در کشور ۱۸ میلیونی گواتمالا ۴ ساله است و رئیس جمهور نمی‌تواند دو دوره متوالی در انتخابات شرکت کند.

جیمی مورالس، رئیس جمهوری کنونی گواتمالا در گذشته یک بازیگر فیلم‌های کمدی بدون پیشینه سیاسی بود که در سال ۲۰۱۵ به قدرت رسید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گواتمالا سفارتش را به بیت‌المقدس منتقل می‌کند

رئیس جمهوری گواتمالا رئیس کمیسیون مبارزه با فساد سازمان ملل را اخراج کرد

رئیس جمهور جدید گواتمالا سوگند یاد کرد