استقبال محتاطانه واشنگتن از برقراری آتش بس در ادلب سوریه

استقبال محتاطانه واشنگتن از برقراری آتش بس در استان ادلب
استقبال محتاطانه واشنگتن از برقراری آتش بس در استان ادلب Copyright خبرگزاری فرانسه
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ابو محمود ابو محمد الجولانی، فرمانده گروه جهادی هیئت تحریر شام روز شنبه هرگونه عقب نشینی نیروهایش از منطقه جدید حائل در استان ادلب را رد و تاکید کرد که دولت سوریه نمی تواند این منطقه را که از طریق نظامی موفق به فتح آن نشده از راه سیاسی و یا با مذاکره بدست آورد.

آگهی

ایالات متحده آمریکا روز یکشنبه محتاطانه از توافق آتش بس در ادلب واقع در شمال غرب سوریه استقبال و در عین حال بر ضرورت پایان یافتن حملات به غیرنظامیان تاکید کرد.

مورگان اورتاگس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز یکشنبه در بیانیه ای که همزمان با سفر مایک پمپئو، وزیر امور خارجه به استرالیا منتشر شده، اعلام کرد: «آنچه به واقع اهمیت زیادی دارد حمله به غیرنظامیان و زیرساخت های شهری دراستان ادلب است که باید متوقف شود. ما ازتلاش های انجام شده در جهت دستیابی به این هدف مهم استقبال می کنیم.»

خانم اروتاگس در بخش دیگری از این بیانیه از مساعدت های آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در این خصوص و نیز تلاش های ترکیه و روسیه برای فراهم کردن زمینه برقراری آتش بس منعقد شده در ماه سپتامبر تشکر و قدردانی کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در عین حال یادآور شد که «واشنگتن بارها تاکید کرده که مناقشه سوریه راه حل نظامی ندارد و تنها راه حل سیاسی در چارچوب فرایندی تحت نظارت سازمان ملل متحد می تواند آینده پایدار و امن ساکنان این کشور را تضمین کند.»

دولت بشار اسد روز پنجشنبه اعلام کرد به صورت مشروط با آتش بس در منطقه ادلب موافق است و قطع تنش ها در این منطقه به رفتار ترکیه بستگی دارد. دمشق با اینحال هرگونه رعایت آتش بس را به اجرای تمام و کمال مفاد توافق سپتامبر ۲۰۱۸ میان روسیه و ترکیه بر سر ایجاد یک منطقه «عاری از سلاح و تجهیزات» در استان ادلب و خروج نیروهای جهادی مشروط کرده است.

این در حالی است که ابو محمد الجولانی، فرمانده گروه جهادی هیئت تحریر شام روز شنبه هرگونه عقب نشینی نیروهایش از منطقه جدید حائل در استان ادلب را رد و تاکید کرد که دولت سوریه نمی تواند این منطقه را که از طریق نظامی موفق به فتح آن نشده از راه سیاسی و یا با مذاکره بدست آورد.

بیشتر بخوانید:

گفته می شود موافقت دمشق با متوقف کردن حملات به استان ادلب نتیجه مذاکرات اخیر صلح در پایتخت قزاقستان است که نمایندگانی از کشورهای ایران، ترکیه و روسیه به همراه هیئتی از دولت سوریه در آن حضور داشتند.

ادلب، آخرین پایگاه مخالفان دولت بشار اسد که تحت کنترل گروه جهادی هیئت تحریر شام، شاخه سابق نیروهای القاعده در سوریه قرار داد طی ماه های گذشته هدف حملات مکرر نیروهای هوایی سوریه و جنگنده های روسیه بود. به گزارش منابع رسانه ای و سازمان های غیر دولتی که تحولات سوریه را دنبال می کنند این حملات جان صدها غیرنظامی را گرفته است

دیده بان حقوق بشر سوریه در گزارش خود اعلام کرده است که تاکنون دست کم ۷۹۰ غیرنظامی در جریان بمباران های استان ادلب و مناطق همجوار آن از جمله استان های حلب، حماء و لاذقیه جان باخته اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله هوایی به جنوب ادلب ۲۰ کشته و ده‌ها زخمی بر جا گذاشت

ترکیه ادعای روسیه در مورد قرارداد آتش‌بس در ادلب سوریه را تکذیب کرد

حمله هوایی شبانه به شرق سوریه؛ بهروز واحدی از اعضای سپاه پاسداران ایران کشته شد