قانون ممنوعیت پوشاندن کامل صورت در هلند اجرایی شد

قانون ممنوعیت پوشاندن کامل صورت در هلند اجرایی شد
Copyright خبرگزاری فرانسه
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شمار گسترده‌ ای از بیمارستان‌ ها در واکنش به تصمیم دولت اعلام کردند از «ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به هیچکس، با هر شکل و لباسی که باشد» خودداری نخواهند کرد.

آگهی

قانون ممنوعیت پوشاندن کامل صورت در اماکن عمومی با پوشش‌های نظیر برقع، نقاب و کلاه‌ صورت‌پوش، از روز پنجشنبه اول اوت در هلند لازم الاجرا شد. به این ترتیب استفاده از این‌ گونه پوشش‌ها در مدارس، بیمارستان‌ها، ساختمان‌های دولتی و وسایل حمل و نقل عمومی با جریمه ۱۵۰ یورویی مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بنابر آمارهای موجود بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ زن در هلند از برقع یا تقاب استفاده می‌کنند. هلند نزدیک به ۱۷ میلیون نفر جمعیت دارد.

قانون ممنوعیت پوشش برقع در ژوئن سال ۲۰۱۸ تصویب شد. بحث جرم‌انگاری چنین پوششی که عمدتا از سوی جریان‌های سنت‌گرای اسلامی برای زنان تبلیغ می‌شود، در هلند از سال ۲۰۰۵ و همزمان با ورود خیرت ویلدرز نماینده حزب راست‌گرای افراطی آزادی به پارلمان مطرح شده بود.

وزارت کشور هلند با انتشار بیانیه‌ای با تاکید بر لازم‌الاجرایی شدن این قانون درباره چرایی آن اعلام کرد: «در مکان‌های عمومی امکان شناسایی کامل افراد به دلایل امنیتی و ارتباط با یکدیگر بسیار مهم است.» براساس همین بیانیه پوشش «برقع، نقاب، کاسکت‌هایی که صورت را کامل می‌پوشانند و کلاه‌های صورت‌پوش ممنوع هستند.»

بیشتر بخوانید:

سازمان ملل قانون منع پوشش کامل در فرانسه را مخالف آزادی مذهب دانست

میلیونر الجزایری جریمه زنان را به دلیل پوشیدن برقع یا بی‌حجابی می‌پردازد

وزارت کشور هلند براساس این قانون به کارکنان دولت و رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی اجازه داده تا از این به بعد از ارائه خدمات به افرادی که صورت خود را کاملا می‌پوشانند خودداری کرده یا مواجهه با آن‌ها را به پلیس گزارش دهد. با این حال، شرکت‌های خدمات حمل و نقل عمومی اعلام کرده اند که هیچ قطار، اتوبوس یا تراموایی در هلند برای «پیاده کردن یک زن برقع‌پوش» متوقف نخواهد شد. شمار گسترده‌ای از بیمارستان‌ها هم گفته‌اند از «ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به هیچکس، با هر شکل و لباسی که باشد» خودداری نخواهند کرد.

فرانسه، بلژیک، دانمارک و اتریش هم پوشاندن کامل صورت در اماکن عمومی را ممنوع کرده اند.

منتقدان این دست قوانین در کشورهای اروپایی می‌گویند با وجود عمومیت ظاهری این مقررات، هدف اصلی چنین ممنوعیت‌هایی گروه‌هایی از زنان مسلمان هستند.

منابع بیشتر • خبرگزاری فرانسه

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دانمارک؛ تحقیق درباره پلیسی که زن معترض برقع پوش را در آغوش کشید

دانمارک قانون منع پوشیدن برقع و روبنده در اماکن عمومی را تصویب کرد

چرا سازمان اطلاعات هلند بعد از جنگ جهانی دوم از یهودیان جاسوسی می‌کرد؟