ایران سرنگونی پهپادش توسط ناو آمریکایی در تنگه هرمز را تکذیب کرد

نام یو‌اس‌آس باکسر آمریکا
نام یو‌اس‌آس باکسر آمریکا Copyright AFP PHOTO /US NAVY/GREG Z. RODARTE/HANDOUT
Copyright AFP PHOTO /US NAVY/GREG Z. RODARTE/HANDOUT
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«نگرانم که ناو یو‌اس‌اس باکسر به اشتباه یکی از پهپادهای خودشان را ساقط کرده باشد.»

آگهی

سخنگوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی از یک سو و معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران از سوی دیگر سرنگونی پهپاد ایرانی توسط آمریکا در تنگه هرمز را تکذیب کردند.

معاون جواد ظریف در وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که این کشور روز گذشته هیچ پهپادی را نه در تنگه هرمز و نه هیچ جای دیگر از دست نداده است.

عباس عراقچی در توئیتی با بیان این مطلب افزود: «نگرانم که ناو یو‌اس‌اس باکسر به اشتباه یکی از پهپادهای خودشان را ساقط کرده باشد.»

دونالد ترامپ، رئيس جمهوری ایالات متحده روز گذشته اعلام کرده بود که ناو هواپیمابر «یواس‌اس باکسر» روز پنجشنبه یک پهپاد ایرانی را که در تنگهٔ هرمز، تا فاصله هزار یاردی (۹۱۴ متری) به این ناو آمریکایی نزدیک شده را نابود کرده است.

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی هم تکذیب کرد

سخنگوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، نیز امروز جمعه ۱۹ ژوئیه (۲۸ تیر) در مطلبی که ایسنا منتشر کرده است، سرنگونی پهپاد ایرانی توسط آمریکا در تنگه هرمز را تکذیب کرد.

ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح اعلام کرد که تمامی پهپادهای متعلق به جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز از جمله پهپاد مورد نظر رئیس جمهور آمریکا پس از انجام ماموریت شناسایی و کنترل برنامه ریزی شده به پایگاه‌های خود بازگشته‌اند. وی تاکید کرد که هیچ‌گونه گزارشی دال بر مقابله عملیاتی ناو یواس‌اس باکسر آمریکایی گزارش نشده است.

روز گذشته تنها ساعتی پس از اعلام این خبر توسط ترامپ، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک حضور داشت نخستین فرد از طرف ایران بود که این موضوع را به طور ضمنی تکذیب کرده بود. وی در گفتگو با خبرنگاران گفت که اطلاعی درباره هدف قرار گرفتن پهپاد ایرانی ندارد و امروز (روز پنجشنبه) گزارشی درباره از دست دادن پهپاد دریافت نکرده است.

از سوی دیگر پنتاگون در بیانیه روز گذشته خود، بدون اشاره به اینکه پهپاد متعلق به چه کشوری بوده‌ است، گفت که ناو یواس‌اس باکسر، نزدیک به ساعت ۱۰ صبح پنجشنبه، پس از آنکه یک پهپاد در تنگهٔ هرمز «وارد محدودهٔ تهدیدکننده» این کشتی شده، اقدام به دفاع کرده است.

تنش میان تهران و واشنگتن پس از خروج آمریکا از برجام و وضع تحریم‌های تازه علیه ایران بالا گرفته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران: به یک نفتکش خارجی کمک کردیم

باقری‌: توقیف نفتکش ما انتقامجویی از ساقط کردن پهپاد آمریکا بود

ایران یک کشتی «مرتبط با اسرائیل» را در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کرد