برنده جایزه صلح نوبل از اطلاعات ناقص دونالد ترامپ شگفت زده شد

دیدار دونالد ترامپ با نادیا مراد، برنده جایزه صلح نوبل و جمعی از قربانیان آزارهای جنسی مذهبی
دیدار دونالد ترامپ با نادیا مراد، برنده جایزه صلح نوبل و جمعی از قربانیان آزارهای جنسی مذهبی Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نادیا مراد در جریان این دیدار در حالی که ماجرای چگونگی کشته شدن مادر و شش تن برادرش و نیز ناپدید شده سه هزار ایزدی در عراق را برای رئیس جمهوری شرح می داد ناگهان با این پرسش از سوی دونالد ترامپ مواجه شد: «آنوقت به شما جایزه صلح نوبل دادند؟ جالب است. آنها به چه دلیل این جایزه را به شما دادند؟»

آگهی

نادیا مراد، برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۸ که برای دفاع از آرمان ها و شرح مبارزاتش در حمایت از زنان قربانی خشونت های جنسی به کاخ سفید رفته بود از بی اطلاعی کامل دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در این خصوص شگفت زده شد.

این دختر ایزدی که در طول اشغال خاک عراق توسط نیروهای داعش به اسارت گرفته و قربانی خشونت‌های جنسی شده بود پس از شرح داستان بردگی و مبارزاتش که در نهایت به دریافت جایزه صلح نوبل منجر انجامید، متوجه شد که رئیس جمهوری آمریکا نه تنها او را نمی شناسد بلکه از آنچه بر سر وی و اقلیت ایزدی ها آمده نیز بی اطلاع است.

نادیا مراد بخشی از هزاران زن و دختر ایزدی است که توسط نیروهای گروه موسوم به خلافت اسلامی، داعش در عراق ربوده و به عنوان برده جنسی فروخته شده بودند. او سال ۲۰۱۴ در روستای زادگاهش در حومه شهر سنجار اسیر نیروهای داعش شد و به عنوان برده جنسی به فروش رسید اما بعد از سه ماه بردگی توانست از دست آن‌ها فرار کند.

بیشتر بخوانید:

خانم مراد روز چهارشنبه به همراه جمعی از افرادی که قربانی آزار و شکنجه مذهبی شده اند پس از نشستی در وزارت خارجه آمریکا به دفتر دونالد ترامپ در کاخ سفید رفتند تا با رئیس جمهوری آمریکا ملاقات کنند.

نادیا مراد در جریان این دیدار در حالی که ماجرای چگونگی کشته شدن مادر و شش تن برادرانش و نیز ناپدید شده سه هزار ایزدی در عراق را برای رئیس جمهوری شرح می داد ناگهان با این پرسش از سوی دونالد ترامپ مواجه شد که : «آنوقت به شما جایزه صلح نوبل دادند؟ جالب است. آنها به چه دلیل این جایزه را به شما دادند؟»

خانم مراد که به همراه دنیس موک‌وگه، یک پزشک اهل کنگو به طور مشترک این جایزه را دریافت کرده پس از وقفه ای کوتاه باردیگر مجبور به تکرار داستان زندگی و شرح مبارزاتش برای رئیس جمهوری آمریکا شد.

وی درادامه تاکید کرد که بعد از آنهمه ماجرا که بر وی گذشت هرکز تسلیم نشده و به مبارزه با آزار جنسی زنان و حمایت از قربانیان خشونت های جنسی در طول جنگ ها و مناقشات ادامه داده است. نادیا مراد همچنین با شرح این نکته که هزاران زن و زن ایزدی از سوی پیکارجویان داعش مورد تجاوز و آزار جنسی قرار گرفته اند از رئیس جمهوری آمریکا از اقلیت ایزیدی در عراق را تحت حمایت قرار دهد.

در حالی که این دختر ایزدی از رئیس جمهوری آمریکا خواست که دولت عراق و کردها را برای فراهم کردن زمینه لازم جهت بازگشت ایزدی ها به خانه خود تحت فشار قرار دهد به نظر می آمد که آقای ترامپ هنوز مطلب را به خوبی نگرفته است زیرا در پاسخ گفت: «اما داعش که از منطقه رفته و حالا کردها آنجا هستند...»

رئیس جمهوری آمریکا پیشتر نیز در دیدار با یک نماینده اقلیت مسلمان روهینگیا که در میانمار تحت سرکوب های شدید قرار گرفته و سازمان ملل متحد نیز آنها را قربانیان «نسل کشی» قلمداد کرده بود همین سطح از ناآگاهی را نسبت به این بحران از خود بروز داده بود.

گفتنی است که نادیا مراد سال ۲۰۱۶ نیز به همراه لامیه حاجی بشار موفق شده بود جایزه حقوق بشری ساخاروف را از اتحادیه اروپا دریافت کند. جایزه ساخاروف به این دلیل به نادیا مراد داده شد که وی در رساندن صدای ایزیدی‌ها به گوش جهانیان و آنچه بر این اقلیت قومی گذشته است بسیار موثر عمل کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک سوم برندگان آمریکایی جایزه نوبل در رشته‌های علمی از مهاجران بوده‌اند

ایزدی‌های آمریکا علیه شرکت سیمان «لافارژ» فرانسه به دلیل حمایت مالی از داعش شکایت کردند

دولت آمریکا: یک شبکه‌ قاچاق انسان از ازبکستان شناسایی و متلاشی شد