برابری سرعت احساس درد و لمس در انسان؛ تفاوت میان آدمیزاد و حیوانات چیست؟

برابری سرعت احساس درد و لمس در انسان؛ تفاوت میان آدمیزاد و حیوانات چیست؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

درد اطلاعات مهمی در مورد سلامت به افراد می‌دهد و به حفظ بقاء حیوانات کمک می‌کند.

آگهی

تحقیقات جدید علمی حاکی از آن است که سرعت انتقال پیام درد و لمس به مغز در انسان یکسان است. با این حال انسان درد و لمس را دیرتر و کمتر از حیوانات دیگر حس می‌کند.

نتایج این مطالعات نشان می‌دهد که سرعت انتقال اطلاعات مربوط به درد از طریق سیگنال‌های صادر شده از سلول‌های عصبی به مغز با سرعت انتقال سیگنال‌های لمس برابر است. 

درد شایع‌ترین دلیل مشورت پزشکی در جهان است چرا که اطلاعات مهمی در مورد سلامت به افراد می‌دهد. درد همچنین به حفظ بقاء حیوانات کمک می‌کند و نبود آن سبب می‌شد که عمر جانوران به حد قابل توجهی کاهش یابد.

پیش از این دانشمندان گمان می‌بردند که انتقال پیام درد از نقاط مختلف بدن به مغز کندتر از سرعت انتقال پیام لمس است. 

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

سعد ناجی، محقق دپارتمان عصب‌شناسی دانشگاه لینشوپینگ سوئد به همراه گروه تحقیقاتی خود به بررسی سرعت و شدت درد در انسان پرداخته است. این گروه با استفاده از تکنیک «میکرونوروگرافی» توانستند اطلاعات جدیدی در این باره به دست آورند.

میکرونوروگرافی یک روش منحصر به فرد برای ثبت و ضبط ترافیک عصبی از اعصاب محیطی به پوست و ماهیچه است. این تکنیک به محققان اجازه داد تا سرعت و شدت انتقال درد و لمس را در صد انسان سالم بررسی کنند. 

آنها توانستند سیگنال‌های سلول‌های عصبی را بررسی کنند و دریافتند که سرعت انتقال پیام عصبی درد با سرعت انتقال پیام عصبی لمس برابر است. 

با این حال بررسی‌های بیشتر نشان می‎دهد که سرعت و شدت انتقال درد و لمس در انسان نسبت به حیوانات هم خانواده او از جمله نخستی‌سانان انسان‌وار (گوریل‌، اورانگوتان، بابون و شامپانزه) کمتر است. دلایل این تفاوت را می‌توان در نحوه زندگی انسان و تغییرات فرگشتی دانست چراکه به دلیل توانایی بشر در حفظ و نگهداری از خود در مقابل خطرات محیطی توانایی او برای درک درد و لمس کاهش یافته است. 

دلیل دیگری که این مساله را توضیح می‌دهد توانایی تکلم و تعقل در انسان است. انسان می‌تواند درد را توصیف کند و به دنبال راهی برای کاهش آن برود. به همین دلیل مسیرهای درک درد در سلول‌های عصبی انسان به مرور زمان ساده سازی شده است.

بیشتر بخوانید:

محققان دلیل انتقال سریع پیام درد را کلفتی غلاف میلین سلول‌های عصبی‌ای که وظیفه انتقال درد را بر عهده دارند، می‌دانند. غلاف میلین یک لایه لیپوپروتئینی است که بر روی بسیاری از سلول‌های عصبی وجود دارد. وجود این غلاف باعث افزایش سرعت هدایت پیام‌های الکتریکی در طول سلول عصبی می‌شود. آنها همچنین وظیفه نگهداری از سلول‌های عصبی را نیز به عهده دارند.

برای درک اهمیت غلاف میلین باید به بیماری ام‎اس اشاره کرد. ام‌اس یک بیماری خود ایمنی است که در طی آن غلاف‌های میلین سلول‌های عصبی در مغز و نخاع آسیب می‌بینند. در افراد مبتلاء به ام‌اس دستگاه ایمنی غلاف میلین را به عنوان یک جسم خارجی شناخته و به آن حمله می‌کند و در نتیجه آن در بخش‌هایی از سیستم عصبی که مسئول ارتباط هستند، اختلال ایجاد می‌شود.

 این یافته‌ها در مورد سرعت انتقال درد که مغایر با نتایج تحقیقات پیشین است درهای تازه‌ای برای درک درد بر روی محققان خواهد گشود. 

همچنین درک مفهوم درد به پژوهشگران و پزشکان کمک خواهد کرد تا روش‌های تشخیص و درمان بیماری‌های گوناگون را بهبود ببخشند.  

**بیشتر بخوانید: **

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کودک هفت ساله هندی ۵۲۶ دندان اضافی داشت

سازمان جهانی بهداشت: روزانه یک میلیون نفر دچار بیماری‌های مقاربتی می‌شوند

چرا فضا به محیط ایده‌آل برای تحقیق در مورد بیماری سرطان تبدیل شده است؟