امارات راهبرد خود را در یمن از جنگ به صلح تغییر می‌دهد

امارات راهبرد خود را در یمن از جنگ به صلح تغییر می‌دهد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک فرمانده ارشد امارات به خبرنگاران گفته است کشورش قصد دارد راهبرد خود را در یمن به صلح تغییر دهد.

آگهی

امارات متحده عربی اعلام کرد که نیروهایش را در یمن با هماهنگی عربستان سعودی کاهش داده است.

یک فرمانده ارشد امارات که نخواست نامش فاش شود با تایید این مطلب به خبرگزاری رویترز گفت: «این یک تصمیم دقیقه نودی نبود و ما بیش از یک سال در مورد آن برنامه‌ریزی کرده بودیم و هماهنگی‌های لازم را هم با مقامات عربستان سعودی انجام دادیم.»

سواحل غربی یمن در دریای سرخ و بندر عدن در جنوب، از جمله مناطقی هستند که نیروهای امارات از آن خارج می‌شوند.

پیش‌تر نیز گزارش‌های تایید نشده‌ای از کاهش تعداد نیروهای امارات در یمن منتشر شده بود. از جمله روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی گفته بود که این تصمیم امارات از آن جهت اتخاذ شده تا این کشور در صورت آغاز درگیری میان آمریکا و ایران، مورد واکنش انتقام‌جویانۀ تهران قرار نگیرد.

این مقام نظامی امارات همچنین گفته است که تصمیم دولتش در خصوص کاهش نیروهای نظامی در یمن بعد از توافق استکهلم در ماه دسامبر جدی‌تر شده است. او اعلام کرد: «این تصمیم ما اتفاق تازه‌ای نیست و در طول یک‌سال اخیر در مورد آن برنامه‌ریزی شده است. البته سرعت آن پس از توافق صلح استکهلم بین نیروهای یمنی که در ماه دسامبر حاصل شد افزایش یافته است.»

بیشتر بخوانید:

این تصمیم امارات با استقبال انصارالله یمن مواجه شد. حمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن روز دوشنبه این اقدام امارات را تصمیمی ایده‌آل توصیف کرد.

محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی انصارالله نیز گفت: «ما نمی‌دانیم هدف اصلی امارات از این تصمیم چیست اما موضع ما این است که این کشور به طور کامل از ائتلاف متجاوز به یمن خارج شود. ما از هر اقدامی در مسیر رسیدن به صلح استقبال می‌کنیم.»

در هفته‌های اخیر ابوظبی شماری از تانک‌ها و هلیکوپترهای خود را از محدودۀ دریای سرخ خارج کرد؛ شمار نظامیان امارات در بندر استراتژیک حدیده نیز کاهش یافت یعنی مکانی که بسیار در مذاکرات صلح میان گروه‌های یمنی مورد چالش بود.

این فرمانده اماراتی که ظاهرا در یک جلسه توجیهی برای خبرنگاران خارجی حاضر در دبی موضوع سیاست امارات در یمن را توضیح داده، در ادامه می‌گوید: «بسیاری می‌پرسند که این تغییر برنامه امارات در یمن، به افزایش تنش‌ها در ایران هم مرتبط است یا خیر؟ پاسخ من این است که اساسا ارتباطی ندارد. اما می‌توانم این‌طور بگویم که ما قصد داریم راهبرد خود را در یمن از بعد نظامی به فاز صلح تغییر دهیم.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رزمایش زمینی در امارات با نظارت ژنرال آمریکایی

دومین روز درگیری متحدان هادی در شهر عدن یمن

سخنگوی ائتلاف عربی: نظامیان سودانی از بندر حدیده عقب نشینی نکرده اند