مایک پمپئو به هند درباره تامین نفت مورد نیازش اطمینان داد

مایک پمپئو به هند درباره تامین نفت مورد نیازش اطمینان داد
Copyright Jacquelyn Martin/Pool via REUTERS
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پی فشارهای واشنگتن، هند خرید نفت مورد نیاز خود را از ایران متوقف کرد. آمریکا همچنین در تلاش است تا هند را از خرید موشکهای اس۴۰۰ روسیه منصرف کند.

آگهی

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه در دیدار با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند ضمن دادن وعدۀ کاهش تنش‌های تجاری بوجود آمده میان واشنگتن و دهلی نو اعلام کرد که بر مذاکره با هدف ایجاد روابطی بهتر میان دو کشور تمرکز خواهد کرد. با این حال او جزئیات بیشتری در این باره که قرار است چگونه بر اختلافات تجاری و سرمایه‌گذاری ایجاد شده میان دو کشور غلبه شود، ارائه نداد.

دسترسی شرکتهای آمریکایی به بازارهای هند همچنین مشکلات ایجاد شده بر سر صادرات فولاد و آلومینیوم هند به آمریکا از جمله چالش‌های تجاری دو کشور است و این اختلافات باعث شده که نه تنها هر دو کشور تعرفه‌های سنگینی بر واردات کالاهای طرف مقابل وضع کنند بلکه نگرانی‌هایی نیز دربارۀ به خطر افتادن اتحاد منطقه‌ای آنها بوجود آید.

آقای پمپئو درجریان نشست خبری مشترک با سوبرامانیام جیشانکار، وزیر خارجه هند اعلام کرد که دو کشور «دوستانی هستند که می‌توانند به یکدیگر درس راسر جهان کمک کنند».

او با اشاره به دیدارش با نارندرا مودی نیز افزود که نخست‌وزیر هند از تعهد قوی خود برای استفادۀ حداکثری از پتانسیل‌های روابط دو کشور در موضوعات اقتصادی، انرژی، دفاعی، مبارزه با تروریسم و ارتباط میان مردمان دو ملت سخن گفته است.

تحلیلگران انتظار دارند که هرگونه پیشرفتی در داد و ستد میان دو کشور، در جریان دیدار قریب‌الوقوع دونالد ترامپ و نارندرا مودی این هفته در ژاپن در حاشیه نشست گروه ۲۰ اعلام شود.

نفت و موشک؛ ایران و روسیه

روابط نزدیک هند با ایران و روسیه یعنی دو کشوری که از سوی ایالات متحده آمریکا تحریم شده‌اند، از دیگر موضوعات مورد بحث میان آقای پمپئو و مقامات هند بود.

در پی فشارهای واشنگتن، هند خرید نفت مورد نیاز خود را از ایران متوقف کرد. آمریکا همچنین در تلاش است تا هند را از خرید موشکهای اس۴۰۰ روسیه منصرف کند.

وزرای خارجه دو کشور در جریان نشست خبری خود اعلام کردند که هر دو موضوع ایران و روسیه مورد بحث قرار گرفته؛ اما جزئیاتی دربارۀ توافقات حاصله در این موضوعات ارائه ندادند.

با این وجود آقای پمپئو در جریان مراسمی که به میزبانی سفیر آمریکا در هند برگزار شد، اعلام کرد آمریکا به هند اطمینان خواهد داد که این کشور بتواند نفت مورد نیاز خود را تامین کند.

تقویت همکاری‌های دو کشور در مبارزه با ستیزه‌جویان فعال در منطقه بویژه پس از حملۀ مرگبار سریلانکا در ماه آوریل که دست‌کم ۳۲۰ کشته برجای گذاشت و چگونگی برخورد با سیاستهای چین در جنوب آسیا (رقیب دو کشور هند و آمریکا) از دیگر موضوعات بحث میان مقامات هندی و آمریکایی بود.

آقای پمپئو بامداد پنج‌شنبه هند را به مقصد اوزاکای ژاپن برای شرکت در نشست گروه ۲۰ ترک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر نفت ایران: اگر بگویم وضع صادراتمان خوب است، آمریکا ناراحت می‌شود

ترامپ: پمپئو و ایوانکا دیو و دلبر هستند

ایالتی در هند «چندهمسری» را برای مردان مسلمان ممنوع کرد؛ نگاهی گذرا به مقوله «تعدد زوجات» در دنیا