حادثه ضرب و شتم در تهرانپارس؛ دختر نوجوان همچنان در بازداشت است

حادثه ضرب و شتم در تهرانپارس؛ دختر نوجوان همچنان در بازداشت است
Copyright Instagram/ Masih Alinejad
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«پنج نفر شامل سه مرد و دو زن جوان بازداشت شده و همچنان نیز در بازداشت پلیس هستند. جرم آنها خودداری از عمل به دستور پلیس، هنجارشکنی و درگیری با مأمور و نیز کشف حجاب است و همچنان نیز در اختیار پلیس هستند.»

آگهی

در پی انتشار فیلمی از ضرب و شتم یک دختر نوجوان در پارکی در تهران و بازتاب گسترده آن در شبکه‌های اجتماعی، رئیس پلیس تهران روز سه شنبه ۴ تیر از عزل دو مامور در این رابطه و ادامه بازداشت دختر مضروب به دلیل «کشف حجاب، هنجارشکنی و درگیری با مامور» خبر داد.

این در حالی است که ساعتی بعد مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران از توقف عزل و بازداشت ماموران خبر داد و به نقل از رئیس پلیس تهران آن را منوط به « پایان تحقیقات» دانست.

حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران نخست ظهر روز سه شنبه در رابطه با این ماجرا به خبرنگاران گفت: «ساعت ۱۶:۳۰ روز اول تیر ماه در تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اعلام شد که عده‌ای جوان در وضعیتی نامناسب در پارک پلیس هستند و شئونات را زیر پا گذاشته‌اند. در این این گزارش مأموران ما که جانشین کلانتری نیز در میان‌شان بود در محل حاضر شده و در گام نخست اقدام به ارائه تذکر به این افراد کردند که افراد حاضر در محل نیز شاهد این موضوع هستند. اما با آغاز تذکر مأموران ما این افراد با مأموران درگیر شده و اقدام به رفتارهای نامناسبی با مأمور ما کردند و به قانون نیز تمکین نکردند که پس از آن درگیری رخ داد.»

آقای رحیمی با بیان اینکه جانشین کلانتری و یکی از مأموران کلانتری در این ماجرا بازداشت و از سمت خود عزل شده‌اند، گفت: «پنج نفر شامل سه مرد و دو زن جوان بازداشت شده و همچنان نیز در بازداشت پلیس هستند. جرم آنها خودداری از عمل به دستور پلیس، هنجارشکنی و درگیری با مأمور و نیز کشف حجاب است و همچنان نیز در اختیار پلیس هستند.»

این در حالی است که ساعتی بعد مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد به دنبال بررسی های اولیه « سردار حسین رحیمی دستور قبلی خود را متوقف و اجراء یا تعلیق آن را منوط به پایان تحقیقات نمود.

آقای رحیمی افزود: «بنا بر برخورد نبوده و همکاران ما برای تذکر به این منطقه رفته بودند که آن درگیری پیش آمد. ما رفتار ماموران‌مان را مستندسازی می‌کنیم اما در این مورد دوربین نداشتیم.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در فیلم منتشر شده مامورانی دیده می‌شوند که قصد دارند به زور دختر نوجوانی را وارد خودروی نیروی انتظامی کنند و پس از اینکه با مقاومت او مواجه می‌شوند با خشونت و ضرب و شتم او را به داخل ماشین می‌اندازند. بنابر اظهارات شخص ضبط کننده فیلم، این دختران در گوشه‌ای از ‌پارک مشغول «آب‌بازی» بوده‌اند که ماموران سر رسیده‌اند.

جهانبخش محبی نیا، نماینده میاندوآب در مجلس نیز امروز در نطق میان دستور خود با اشاره به این حادثه گفت: «امیدوارم فیلمی که اخیراً به نیروی انتظامی نسبت می‌دهند صحت نداشته باشد. اگر صحت داشته باشد وای به حال ما.»

در همین حال پروانه سلحشوری، نماینده تهران، از تذکر کتبی ۳۰ نماینده به وزیر کشور خبر داد و گفت: «سوالی از وزیر کشور درباره علت برخورد خشن نیروی انتظامی با دختر جوان در یکی از پارک‌های تهران به جریان افتاد.»

فرج صمدی/ ایرنا
پروانه سلحشوری فیلم برخورد پلیس با دختر نوجوان را به عارف نماینده تهران نشان میدهدفرج صمدی/ ایرنا

خانم سلحشوری اظهار داشت: «اینکه عده‌ای حس کنند قدرت داشته و همه کاره هستند و می‌توانند انگ زده و با کسانی که حامی نداشته، برخورد کنند قابل قبول نیست. نمونه آن فیلمی است که اخیراً منتشر شده مبنی بر برخورد راننده اسنپ با یک دختر درباره حجاب. این به معنای ایجاد التهاب در جامعه ایران است که نباید به این التهابات دامن زد. متأسفانه به اسم امر به معروف و نهی از منکر این کارها انجام می‌شد.»

پیشتر در ماجرای انتشار فیلم مشابهی از برخورد خشن یک مامور پلیس زن با یک دختر جوان در پارکی در تهران به دلیل «کشف حجاب»، اعلام شده بود که مامور خاطی «منتظر از خدمت» شده است.

با این حال مدتی بعد علیرضا رحیمی، نماینده مجلس به نقل از حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد مامور ناجا دو روز بعد از حادثه در محل فرماندهی کل مورد تشویق قرار گرفته و «لوح تقدیر» از او دریافت کرده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش مرکز پژوهشهای مجلس: جامعه بیش از گذشته مخالف گشت ارشاد است

دستگیری ۶ زن در دزفول به علت برداشتن حجاب

پس‌لرزه‌های حمله «جیش‌العدل» در راسک و کشته‌شدن ۱۱ مامور؛ ایران از اعدام یک «جاسوس موساد» خبر داد