رئیس جمهوری چین: پوتین بهترین و نزدیکترین دوست من است

رئیس جمهوری چین: پوتین بهترین و نزدیکترین دوست من است
Copyright عکس از خبرگزاری فرانسه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«تعاملات من با آقای پوتین مبتنی بر درجۀ بالایی از اعتماد متقابل است. این پایۀ محکمِ دوستی نزدیک ماست. ما با یکدیگر با احترام، محبت، درک و اعتماد برخورد می‌کنیم.»

آگهی

شی جین پینگ رئیس جمهور چین روز چهارشنبه در آستانۀ دیدار با همتای روس خود، ولادیمیر پوتین را «بهترین و نزدیکترین دوست» خود توصیف کرد. این سخنان در جریان گفتگوی آقای شی با خبرگزاری دولتی تاس روسیه بیان شد.

سفر شی جین پینگ به روسیه که با هدف تقویت روابط اقتصادی دو کشور برنامه‌ریزی شده، در زمانی انجام می‌شود که جنگ تجاری میان چین و آمریکا به اوج خود رسیده است.

انتظار می‌رود در جریان این سفر سه روزه که همزمان با نشست سالانۀ انجمن بین‌المللی اقتصاد در سنت پترزبورگ انجام می‌شود، مراسمی به مناسبت هفتادمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک میان پکن و مسکو نیز برگزار شود.

شی جین پینگ در گفتگو با خبرگزاری تاس همچنین اعلام کرد: «تعاملات من با آقای پوتین مبتنی بر درجۀ بالایی از اعتماد متقابل است. این پایه محکمِ دوستی نزدیک ماست. ما با یکدیگر با احترام، محبت، درک و اعتماد برخورد می‌کنیم.»

جنگ تجاری میان چین و ایالات متحده آمریکا بر هر دو کشور فشار اقتصادی قابل توجهی وارد کرده است. تنها در ماه مه پس از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات تجاری پکن و واشنگتن، دولت ترامپ بار دیگر تعرفه‌های واردات شماری از کالاهای چینی را تا ۲۵ درصد افزایش داد و چین نیز در واکنش، علاوه بر اقدام متقابل، تبلیغات بر ضد کالاهای آمریکایی را تشدید کرد. دولت چین همچنین در ۳۰ مه آمریکا را متهم به «تروریسم اقتصادی» کرد.

از نظر تحلیلگران، سفر آقای شی به روسیه برای یادآوری اتحاد قوی پکن و مسکو به آمریکاست؛ اتحادی که می‌توان از آن علیه یکجانبه گرایی‌های آمریکا استفاده کرد.

چین بزرگترین شریک تجاری روسیه است و آقایان شی و پوتین از سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون حدود ۳۰ بار با یکدیگر دیدار داشته‌اند و بارها همکاری‌های مشترک خود را ستوده‌اند.

در یکی از آخرین اظهارنظرها در این باره نیز وزارت خارجه چین در ماه آوریل روابط کنونی دو کشور را در «بهترین سطح در تاریخ» توصیف کرد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک جعبه بستنی هدیه پوتین به رئیس جمهوری چین به‌مناسبت تولدش

پوتین: دخالت نظامی آمریکا در ونزوئلا فاجعه‌بار خواهد بود

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است