جنگجوی آمریکایی طالبان عفو شد؛ نگرانی از ریسک آزادی «جان لیند»

جنگجوی آمریکایی طالبان عفو شد؛ نگرانی از ریسک آزادی «جان لیند»
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جان واکر لینده، جنگجوی آمریکایی گروه طالبان که در سال ۲۰۰۱ میلادی دستگیر شده بود، روز پنج‌شنبه از زندان آزاد می‌شود، اقدامی که برخی قانون‌گذاران آمریکایی را نسبت به ریسک امنیتی آن نگران کرده است.

آگهی

جان واکر لیند، جنگجوی آمریکایی گروه طالبان که در سال ۲۰۰۱ میلادی دستگیر شده بود، روز پنج‌شنبه از زندان آزاد می‌شود، اقدامی که برخی قانون‌گذاران آمریکایی را نسبت به تبعات امنیتی آن نگران کرده است.

آقای لیند که هم اکنون ۳۸ سال دارد، به ظن نقش داشتن در حمله ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی به برج‌های مرکز تجارت جهانی آمریکا بازداشت شد. او که به عضویت گروه طالبان درآمده بود، سابقه جنگ با نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و افغانستان را نیز دارد.

او پس از گذراندن ۱۷ سال از مجموع ۲۰ محکومیت زندان خود روز پنج‌شنبه از زندان «تِرهوت» واقع در ایالت ایندیانای آمریکا آزاد خواهد شد.

خبر آزادی زودهنگام آقای لینده موجی از انتقاد قانون‌گذاران آمریکایی فعال در مجلس سنا و کنگره را برانگیخته است. به باور منتقدان اعطای عفو به محکومی که مطابق اسناد رسمی حداقل تا سال ۲۰۱۶ میلادی همچنان بر مواضع افراطی خود پافشاری می‌کرده، نه تنها عادلانه نیست بلکه اقدامی پرخطر است.

جان واکر لیند که متولد آمریکاست، ابتدا در نوجوانی به یمن سفر کرده و پس از فراگیری زبان عربی برای آموختن تعالیم اسلامی به پاکستان رفته است. او سپس به عنوان جنگجو به عضویت گروه طالبان درآمد.

بیشتر بخوانید:از سرگیری گفتگوی آمریکا و طالبان پس از نشست لویه جرگه در افغانستان

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یازده سپتامبر، اتفاقی که «تاریخ را تغییر داد»

یازده سپتامبر؛‌خانواده قربانیان خواستار مصادره اموال ایران در بریتانیا هستند

القاعده، پانزده سال بعد از حملات یازده سپتامبر