جنگ تجاری چین و آمریکا؛ واکنش چین به افزایش تعرفه‌ها و تهدید ترامپ

جنگ تجاری چین و آمریکا؛ واکنش چین به افزایش تعرفه‌ها و تهدید ترامپ
Copyright عکس از خبرگزاری فرانسه
Copyright عکس از خبرگزاری فرانسه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دونالد ترامپ در واکنش به وضع تعرفه های بیشتر از سوی چین بر کالاهای آمریکایی نوشت: «چین نباید دنبال تلافی کردن باشد، این کار شرایط را بدتر می کند.»

آگهی

چین روز دوشنبه اعلام کرد که از آغاز ماه ژوئن، تعرفه‌های گمرکی موجود بر ۶۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از آمریکا را افزایش خواهد داد.

به گفته مقام‌های پکن چین قرار است بر بیش از ۵ هزار کالای آمریکایی تعرفه وضع کند.

تصمیم چین برای وضع تعرفه‌های اضافی در حالی منتشر می شود که روز دوشنبه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با انتشار توئیتی چین را تهدید کرد که در صورت عدم توافق، چین آسیب شدیدی خواهد دید.

نشانه‌هایی از افزایش تنش میان آمریکا و چین که روز دوشنبه باعث شد شاخص داوجونز کارش را با کاهش بیش از ۵۰۰ واحدی آغاز کند. روندی که در طول روز ادامه یافت. 

دونالد ترامپ همچنین بعد از اعلام خبر وضع تعرفه‌های جدید از سوی چین، با انتشار توئیتی نوشت: «کسی در چین برای تجارت باقی نخواهد ماند. خیلی بد برای چین، خیلی خوب برای آمریکا. اما چین برای سالها خیلی از آمریکا امتیاز گرفته است برای همین خیلی از ما جلو افتاده‌اند.(رئیس جمهور سابق ما کارش را درست انجام نداد). بهرحال، چین نباید دنبال تلافی کردن باشد، این کار شرایط را بدتر می کند.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه و پیش از اعلام خبر وضع تعرفه های اضافی گمرکی چین بر کالاهای آمریکایی گفته بود که اگر چین با ایالات متحده به توافق نرسد «به شدت آسیب خواهد دید.»

آقای ترامپ در توئیتی خطاب به رئیس جمهوری چین نوشته است: «خیلی صریح به رئیس جمهوری شی و تمام دوستانم در چین می گویم که اگر حاضر به توافق نباشید، به شدت آسیب خواهید دید زیرا شرکت‌ها مجبور به ترک چین خواهند شد. خرید از چین خیلی گران است. شما با توافق خیلی خوبی مواجه بودید که تقریبا تکمیل شده بود اما عقب نشینی کردید.»

آقای ترامپ همچنین در توئیت دیگری از آمارهای اقتصادی غیرمنتظره و خوب در سه ماه اول برای آمریکا سخن گفته و افزوده است که ۳.۲ درصد تولید ناخالص داخلی در بخش بزرگی به لطف تعرفه‌های اعمال شده بر کالاهای چینی به‌دست آمده است.

پیش از این پکن اعلام کرده بود که «هرگز تسلیم فشارهای خارجی ناشی از تهدیدات ایالات متحده آمریکا برای اعمال تعرفه‌» بر تمام کالاهای چینی نخواهد شد.

کنگ شوانگ، سخنگوی وزرات خارجه چین در اظهار نظر کوتاهی در روز دوشنبه گفت: «ما به کرات اعلام کرده‌ایم که افزایش تعرفه‌ها هیچ مشکلی را حل نمی کند. ما هرگز تسلیم فشارهای خارجی نخواهیم شد. ما اعتماد و توانایی لازم برای دفاع از حقوق قانونی و مشروع‌مان را داریم.»

با این حال وی از اظهار نظر درباره چگونگی واکنش به تصمیم آمریکا برای اعمال تعرفه بر کالاهای چینی امتناع کرد.

جنگ تجاری میان چین و آمریکا بعد از تصمیم روز جمعه واشنگتن برای افزایش ۲۵ درصدی تعرفه‌های گمرکی بر روی کالای چینی شدت بیشتری گرفته است.

رئیس جمهوری آمریکا پیش از این از رابرت لایتیزر، نماینده این کشور در مذاکرات تجاری با چین خواسته بود تا بر روی تمام کالاهای باقی مانده که از چین وارد می شود نیز تعرفه اعمال کند. این درخواست به این معنی است که تعرفه های جدید حدود ۳۰۰ میلیارد دلار کالای دیگر چینی را نیز شامل خواهد شد.

با این حال «لری کودلو» مشاور اقتصادی کاخ سفید روز یکشنبه گفت که «احتمال جدی» وجود دارد که در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ که در ماه ‌ژوئن در ژاپن برگزار می شود، دونالد ترامپ با رئیس جمهوری چین دیدار کند.

پیش‌تر در روز جمعه نیز اعلام شده بود که ۳ اختلاف اساسی میان آمریکا و چین در زمینه تجاری باقی مانده است و به همین دلیل دو طرف توافق کرده‌اند که «مذاکرات بیشتر تجاری» را در دستور کار خود قرار دهند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صدور دستور توقف مذاکرات تجاری با چین؛ ترامپ تعرفه واردات را افزایش داد

جنگ تجاری آمریکا و چین؛ پکن با وضع تعرفه ۲۵ درصدی مقابله به مثل کرد

چین و فروش تجهیزاتی با کاربرد نظامی به روسیه؛ هدف واشنگتن از انتشار عمومی اطلاعات محرمانه چیست؟