رابرت گیتس: با خروج نظامیان آمریکایی طالبان افغانستان را تصرف می‌کنند

رابرت گیتس: با خروج نظامیان آمریکایی طالبان افغانستان را تصرف می‌کنند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر سابق دفاع آمریکا در گفتگو با شبکه خبری «سی‌بی‌اس» تاکید کرد که «خطر بسیار جدی» وجود دارد که در صورت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، سناریویی شبیه ویتنام در این کشور اتفاق بیافتد

آگهی

رابرت گیتس وزیر دفاع سابق ایالات متحده آمریکا می گوید خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان می تواند به تصرف مجدد این کشور از سوی طالبان بیانجامد.

وزیر سابق دفاع آمریکا در گفتگو با شبکه خبری «سی‌بی‌اس» تاکید کرد که «خطر بسیار جدی» وجود دارد که در صورت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، سناریویی شبیه ویتنام در این کشور اتفاق بیافتد، سناریویی که باعث شد خروج آمریکایی ها از ویتنام باعث سرکار آمدن کمونیست‌ها شود.

وی افزود که آمریکا قبل از خارج کردن نیروهایش از افغانستان باید اطمینان حاصل کند که دولت افغانستان به ثبات رسیده است. گیتس همچنین تاکید کرد که یکی از پیامدهای جدی خروج نیروهای آمریکایی بدون در نظر گرفتن شرایط افغانستان و قدرت گرفتن و تصرف افغانستان توسط طالبان، پایمال شدن حقوق زنان این کشور خواه بود.

در جریان حاکمیت طالبان بر افغانستان پیش از سال ۲۰۰۱ میلادی، این گروه قوانین سختگیرانه شریعت اسلامی را بر زندگی مردم بویژه زنان اعمال می کردند. طالبان اخیرا گفته است که آنها به زنان اجازه خواهند داد که به مدرسه بروند و شغل داشته باشند.

رابرت گیتس با اشاره به اینکه هرگونه توافق با طالبان باید بر این اساس حاصل شود که این گروه بخشی از دولت کابل شود، افزود: « سوال اینجاست؛ آیا شما یک توافق را مورد مذاکره قرار می‌دهید که در آن طالبان بپذیرند ذیل قانون اساسی افغانستان عمل کنند و بخشی از روند سیاسی شوند یا خیر؟ این واقعاً به سایر افغان‌ها بستگی دارد تا در پایان این تغییرات را جامۀ عمل بپوشانند.»

ششمین دوره گفتگوهای زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا با نمایندگاه گروه طلبان در قطر پنجشنبه گذشته به پایان رسید. خلیل‌زاد در ارزیابی این دور از گفتگوها گفته است که پیشرفت‌هایی حاصل شده است اما مذاکرات کند پیش می رود.

در حال حاضر نزدیک به ۱۲ هزار نیروی آمریکایی در افغانستان حضور دارند که به نیروهای ارتش و پلیس افغانستان در مبارزه با طالبان کمک می کنند. با این حال طالبان از آمریکا خواسته است که پیش از هرگونه آتش بس در افغانستان، نیروهایش را از این کشور خارج کند، درخواستی که آمریکا تا به امروز آن را رد کرده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مذاکرات صلح؛ طرح وزارت دفاع آمریکا برای تامین هزینه سفر و اقامت هیات طالبان

واکنش کابل به سخنان عراقچی: رفتار ایران با مهاجران افغانستان مسئولانه باشد

نامه اشرف غنی به ترامپ: نیروهای آمریکایی کاملا از افغانستان خارج نشوند