حزب جمهوریخواه خلق ترکیه خواستار ابطال انتخابات سال گذشته ریاست‌ جمهوری شد

حزب جمهوریخواه خلق ترکیه خواستار ابطال انتخابات سال گذشته ریاست‌ جمهوری شد
Copyright  REUTERS/Murad Sezer
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در انتخابات ۳۱ مارس، اکرم امام اوغلو، نامزد حزب جمهوریخواه خلق از جناح چپ میانه پیروز انتخابات اعلام شده بود. این موضوع به معنای پایان ۲۵ سال حاکمیت حزب عدالت و توسعه، حزب آقای اردوغان بر بزرگ‌ترین شهر ترکیه ارزیابی شد.

آگهی

اصلی‌ترین حزب مخالف دولت در ترکیه،  روز چهارشنبه ۸ مه (۱۸ اردیبهشت) اعلام کرد که از مقام‌های کشوری خواسته‌اند که انتخابات سراسری سال گذشته را به مانند انتخابات شهرداری‌‌ها در استانبول باطل کنند.

شورایعالی انتخابات ترکیه، روز دوشنبه اعلام کرد که نتایج انتخابات شهرداری استانبول باطل و رای‌گیری برای انتخاب مجدد شهردار استانبول در تاریخ ۲۳ ژوئن (۲ تیر) برگزار خواهد شد.

 اکرم امام اوغلو، نامزد حزب جمهوریخواه خلق از جناح چپ میانه در انتخابات ۳۱ مارس، پیروز انتخابات اعلام شده بود. این موضوع به معنای پایان ۲۵ سال حاکمیت حزب عدالت و توسعه، حزب آقای اردوغان بر بزرگ‌ترین شهر ترکیه ارزیابی شد.

در این تاریخ رای‌دهندگان چهار رای متفاوت را به صندوق‌ها ریتختند که شامل انتخابات مدیران منطقه‌ای، شهرداران، اعضای شورای شهر و مقام‌های محلی بود. از بین این چهار رای‌گیری متفاوت، شورایعالی انتخابات ترکیه تنها رای به ابطال انتخابات شهرداری‌ استانبول داد که حزب حاکم در آن شکست خورده بود. 

بیشتر بخوانید:

خبرگزاری آناتولی روز یکشنبه گذشته اعلام کرده بود که مقامات این کشور به وجود ارتباط هایی میان یک «سازمان تروریستی» و مسئولان دفاتر رای گیری در انتخابات شهرداری استانبول پی برده اند. بر اساس این گزارش بازرسان این پرونده به شواهدی دست یافته اند که نشان می دهد ۴۳ تن از مسئولان دفاتر رای گیری در استانبول با شبکه فتح الله گولن، یکی از مخالفان سرسخت دولت اردوغان که آنکارا وی را به تدارک و سازماندهی کودتای نافرجام اخیر در این کشور متهم می کنند، در ارتباط بوده اند.

در واکنش به تصمیم ابطال انتخابات استانبول، حزب جمهوریخواه خواستار ابطال هر چهار انتخابات و همچنین انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته شد چراکه از نظر مسئولان این حزب، انتصاب مسئولان دفاتر رای‌گیری در همه این انتخابات به یک شکل واحد صورت گرفته بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتراض صدها نفر در استانبول در مخالفت با برگزاری مجدد انتخابات شهرداری

نامزد حزب مخالف اردوغان شهردار استانبول شد

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین