وزارت خارجه آمریکا از اعمال تحریم‌های بیشتر بر برنامه هسته‌ای ایران خبر داد

وزارت خارجه آمریکا از اعمال تحریم‌های بیشتر بر برنامه هسته‌ای ایران خبر داد
Copyright ایرنا
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا هر گونه همکاری کشورهای ثالث در زمینه توسعه نیروگاه اتمی بوشهر و یا انتقال اورانیوم غنی شده و آب سنگین به خارج ایران به تحریم کشورهای مزبور منجر خواهد شد.

آگهی

همزمان با پایان مهلت معافیت تحریمی آمریکا برای ادامه همکاری‌ صلح‌آمیز هسته‌ای کشورها با ایران، واشنگتن از اعمال تحریم‌های بیشتر بر برنامه هسته‌ای ایران خبر داد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا هر گونه همکاری کشورهای ثالث در زمینه توسعه نیروگاه اتمی بوشهر و یا انتقال اورانیوم غنی شده و آب سنگین به خارج ایران می تواند به تحریم کشورهای مزبور منجر شود.

در آغاز این بیانیه آمده است: «دولت ترامپ همچنان رژیم ایران را مسئول فعالیت‌هایی می‌داند که تهدیدی برای منطقه به حساب می‌آید و به مردم ایران نیز آسیب می‌رساند. این [سیاست] شامل محروم‌سازی ایران از هرگونه مسیری به سوی تسلیحات هسته‌ای نیز هست.»

بیاینه وزارت خارجه آمریکا می‌افزاید: «وزیر امور خارجه، [مایک] پمپئو در چهارچوب سیاست دولت مبنی بر فشار حداکثری بی‌سابقه بر ایران برای ممانعت از تمامی اقدامات مخرب این کشور، از روز ۴ مه (۱۴ اردیبهشت) محدودیت‌های موجود علیه برنامه هسته‌ای ایران را سخت‌تر می‌کند.»

این بیانیه رسمی با ذکر که بنا به تصمیم وزیر خارجه آمریکا، این کشور همچنان مانع از اجرای طرح‌هایی خواهد شد که به بازگشت ایران به مسیر ساخت سلاح هسته‌ای کمک می‌کنند، در مورد برنامه هسته‌ٔای صلح‌آمیز ایران می‌نویسد: «سیاست ما حفظ نظارت بر برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، کاهش خطرات اشاعه، محدودیت ایران در کوتاه کردن زمان رسیدن به سلاح اتمی و ممانعت از بازسازی تأسیسات هسته ای برای مصارف حساس اشاعه می‌باشد».

پیش از این خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد آمریکا از تمدید دست کم ۵ مورد از ۷ مورد معافیت تحریمی خبر داده بود، اما بیانیه وزارت خارجه آمریکا حاکی از سخت‌تر شدن این تحریم‌هاست.

خبرگزاری فرانسه از تمدید ۹۰ روزه سه مورد معافیتی مرتبط با برنامه صلح آمیز هسته ای ایران خبر داده است.

کاخ سفید به تازگی همچنین معافیت ۷ کشور برای خرید نفت ایران را نیز تمدید نکرد و فشار بر تهران را به بالاترین میزان از زمان خروج از برجام رساند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا: طی یک سال گذشته قاطعانه از توافق هسته‌ای ایران حمایت کرده‌ایم

سخنرانی سالانه ترامپ؛ از دیوار مرزی تا ایران هسته‌ای، سوریه و طالبان

آمریکا و بریتانیا در اقدامی هماهنگ جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و حوثی‌ها را تحریم کردند