بحران ونزوئلا؛ سیاست خارجی ترامپ در بوته‌ آزمون

بحران ونزوئلا؛ سیاست خارجی ترامپ در بوته‌ آزمون
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که وضعیت ناآرام سیاسی و اعتراضات مردمی در ونزوئلا همچنان ادامه دارد، دولت دونالد ترامپ با حمایت از خوان گوایدو رهبر مخالفان فشار بر دولت نیکلاس مادورو را بیشتر کرده است تا وی را مجبور به کناره‌گیری کند. چالش‌های پیش روی دونالد ترامپ در ونزوئلا چه هستند؟

آگهی

در حالی که وضعیت ناآرام سیاسی و اعتراضات مردمی در ونزوئلا همچنان ادامه دارد، دولت دونالد ترامپ با حمایت از خوان گوایدو رهبر مخالفان فشار بر دولت نیکلاس مادورو را بیشتر کرده است تا وی را مجبور به کناره‌گیری کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این یکی از بزرگترین مداخله‌های سیاسی و دیپلماتیک ایالات متحده در آمریکای لاتین طی سال‌های اخیر است که با وضع اقدامات تنبیهی علیه بانک مرکزی ونزوئلا و صادرات نفتی این کشور توام شده است.

اما چالش‌های پیش روی دونالد ترامپ در ونزوئلا چه هستند؟

ترغیب ارتش به رها کردن مادورو

در بحران جاری به نظر می‌رسد مقامات آمریکا بیش از حد به گسترش سریع نارضایتی در ارتش خوشبین بوده‌اند. این درحالی است که مادورو هچنان توانسته‌ است وفاداری بیشتر افسران به خود را حفظ کند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ که با رویکرد تهاجمی‌اش شناخته می‌شود، روز گذشته گفت سه تن از مقامات ارشد ونزوئلا که در تماس با مخالفان بوده‌اند در آخرین لحظه نظر خود را عوض کرده‌اند. مایک پمپئو نیز گفته است مادورو در حال فرار از کشور بوده است که روسیه او را متقاعد به ماندن کرده است. چیزی که روسیه آن را تکذیب می‌کند.

به هرحال تردید‌های جدی وجود دارد که اعطای عفو عمومی و قول برداشتن تحریم‌های آمریکا برای ترغیب ارتش به دست کشیدن از مادورو کافی باشد.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

رویترز
نیکلاس مادورو همچنان توانسته است حمایت ارتش را حفظ کندرویترز

ایجاد اخلال و دشواری‌های مالی

دولت ترامپ برای به زانو درآوردن دولت مادورو و پیش بردن سیاست خود در ونزوئلا بیش از هرچیز روی تحریم‌ها حساب کرده است.

شمار قابل توجهی از بانک‌ها، شرکت‌ها و افراد وابسته به دولت ونزوئلا در لیست تحریم ایالات متحده قرار گرفته‌اند. با این حال مشخص نیست که آیا این تحریم‌ها می‌توانند تاثیر سرنوشت‌سازی داشته باشند یا نه.

دولت آمریکا می‌تواند برای اعمال فشار بیشتر شرکت‌های خارجی نفتی شریک ونزوئلا همچون «رپسول» اسپانیا را نیز هدف تحریم‌های ثانویه قرار دهد. با این حال این عمل خطر برانگیختن خشم آن دولت‌ها را در پی دارد.

گزینه‌های نظامی خارجی

ترامپ و دستیارانش به دفعات از وجود گزینه‌های نظامی روی میز صحبت کرده‌اند. اما در حالی که آمریکا می‌کوشد نیروهایش را از افغانستان و سوریه بیرون بکشد تردید جدی وجود دارد که بخواهد خود را درگیر یک منازعه جدید نظامی خارجی بکند.

در نتیجه به نظر می‌رسد با وجود تهدیدها، ترجیح ایالات متحده بر تمرکز بر فشار اقتصادی و دیپلماتیک قرار داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

رویترز
یک خودروی نظامی دولت ونزوئلا شماری از معترضان را در تظاهرات اخیر زیر گرفترویترز

فشار بر روسیه و کوبا

دولت ترامپ به صورت فزاینده‌ای کوبا و روسیه، متحدان مادورو را مورد انتقاد قرار داده است اما نه مسکو و نه هاوانا به نظر نمی‌رسد تا کنون این هشدارها را جدی گرفته باشند.

مایک پمپئو روز سه‌شنبه در تماسی تلفنی با سرگئی لاوروف همتای روس خود گفت مداخله مسکو در ونزوئلا اقدامی «بی‌ثبات‌ساز» در روابط روسیه و آمریکا است. وزیرخارجه روسیه نیز در جواب به وی گفت «گام‌های تهاجمی» آمریکا در ونزوئلا پیامدهای جدی در بر خواهد داشت. روسیه دولت مادورو را با سلاح و تجهیزات تقویت می‌کند و به تازگی نیز صد پرسنل نظامی خود را به این کشور اعزام کرد.

ترامپ همچنین روز سه‌شنبه گفت اگر کوبا از حمایت امنیتی‌اش از مادورو دست نکشد تحت تحریم‌های «کامل و همه‌جانبه» قرار خواهد گرفت. مقامات آمریکا می‌گویند کوبا بین ۲۰ تا ۲۵ هزار نیروی نظامی و اطلاعاتی به ونزوئلا اعزام کرده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دونالد ترامپ کوبا را به دلیل نقشش در حمایت از دولت مادورو تهدید به وضع تحریم های کامل و همه جانبه کرده است

نیم‌نگاهی به انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا

مسئله ونزوئلا یکی از معدود اقدامات سیاست خارجی دونالد ترامپ است که هوادارانی جدی در داخل خاک آمریکا کسب کرده است، امری که می‌تواند در انتخابات ۲۰۲۰ به یاری او بیاید.

آگهی

جمعیت ونزوئلایی و کوبایی حاضر در جنوب ایالت فلوریدا که در انتخابات ریاست‌جمهوری رایی سرنوشت‌ساز دارند، تا به امروز با تصمیمات ترامپ همراه بوده اند.

با این حال اگر مادورو در همچنان راس قدرت بماند برای ترامپ سخت خواهد بود که مورد ونزوئلا را به عنوان یک موفقیت در سیاست خارجی خود مطرح کند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گوایدو در تفسیر ناکامی خیزش مخالفان مادورو: برخی به وعده‌هایشان عمل نکردند

اسپانیا اعطای پناهندگی سیاسی به رهبر اپوزسیون ونزوئلا را منتفی دانست

اخراج چهره مخالف ونزوئلا از کلمبیا؛ گوایدو: آزار و اذیت مادورو به بوگوتا رسیده است