فرمانده نیروی دریایی سپاه: اگر از استفاده از تنگه هرمز منع شویم آن را خواهیم بست

تنگه هرمز
تنگه هرمز Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز دوشنبه ۲۲ آوریل (۲ اردیبهشت) تهدید کرد در صورتیکه ایران از استفاده از تنگه هرمز منع شود این نیرو اقدام به بستن تنگه هرمز خواهد کرد.

آگهی

علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز دوشنبه ۲۲ آوریل (۲ اردیبهشت) تهدید کرد در صورتیکه ایران از استفاده از تنگه هرمز منع شود این نیرو اقدام به بستن تنگه هرمز خواهد کرد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت: «تنگه هرمز طبق قوانین بین المللی یک گذرگاه دریایی است و اگر از استفاده از آن منع شویم، آن را خواهیم بست.»

آقای تنگسیری این اظهارات را در گفتگو با شبکه العالم و ساعاتی پس از اعلام تصمیم تازه و قریب الوقوع آمریکا برای به صفر رساندن فروش نفت ایران اعلام کرد.

رسانه های آمریکایی روز یکشنبه به نقل از مقامات وزارت خارجه این کشور خبر دادند دونالد ترامپ قصد دارد معافیت های نفتی شش ماهه‌ای را که اواخر سال گذشته میلادی برای هشت کشور کرۀ جنوبی، چین، هند، ژاپن، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان تعیین کرده بود، لغو کند.

بنابراین گزارش ها، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه اعلام خواهد کرد که از تاریخ ۲ مه هیچ نوع معافیت نفتی به هیچ کشوری که در حال حاضر خریدار نفت خام ایران است داده نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:

عکس:ایسنا، سید مهدی موسوی
دریادار تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسدارانعکس:ایسنا، سید مهدی موسوی

سخنان تازه فرمانده نیروی دریایی سپاه درباره تنگه هرمز، تازه ترین مورد از تهدیدهای مقامات ایران برای بستن این آبراهه بین المللی به حساب می آید.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران پیشتر در سال گذشته به هنگام نزدیک شدن موعد اجرای تحریم نفتی آمریکا علیه ایران گفته بود «معنی ندارد ایران نتواند نفتش را صادر کند و دیگران صادرکنند.»

پس از این اظهارات، شماری از فرماندهان سپاه پاسداران نیز از احتمال بسته شدن تنگه هرمز از سوی ایران سخن گفته بودند.

اسماعیل کوثری، جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران در مصاحبه ای اعلام کرده بود که اگر قرار بر منع صادرات نفت ایران باشد، ایران نیز «اجازه خروج نفت به دیگر نقاط دنیا از طریق تنگه خلیج فارس» را نمی‌دهد.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد نیز ایران در تقابل با تحریم‌های اقتصادی و فشارهای سیاسی آمریکا موضوع بستن تنگه هرمز را مطرح کرده بود.

تنگه هرمز آبراهه‌ای مشترک میان ایران و عمان است که خلیج فارس را به دریای عمان و سپس اقیانوس هند متصل می‌کند.

این تنگه یکی از هشت گذرگاه استراتژیک حمل و نقل دریایی نفت جهان است و روزانه ۱۷.۴ میلیون بشکه معادل حدود ۳۰ درصد از نفت عبوری از گذرگاه‌های استراتژیک جهان از این تنگه می‌گذرد.

این میزان نفت شامل محموله‌های ایران، عربستان سعودی، عراق، امارات عربی متحده و کویت است.

تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران از ۱۳ آبان سال ۹۷ به اجرا درآمد و ایالات متحده اعلام کرد با پشتیبانی دیگر کشورها از طرح قطع خرید نفت ایران و اعمال تحریم‌های ثانویه، صادرات نفت این کشور را به صفر خواهد رساند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران: ۲۳ کشتی خارجی در توقیف ماست

اصلاحیه؛ خبر برگزاری رزمایش مشترک ایران و روسیه «در خلیج فارس»

گرامیداشت روز ملی خلیج فارس در سایه تحریم‌های آمریکا