آغاز انتخابات اسرائیل؛ از رویای رکورد‌زنی نتانیاهو تا دولت پاک ژنرال گانتس

آغاز انتخابات اسرائیل؛ از رویای رکورد‌زنی نتانیاهو تا دولت پاک ژنرال گانتس
Copyright عکس از رويترز
Copyright عکس از رويترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انتخابات پارلمانی اسرائیل در حالی از ساعت ۷ صبح روز سه‌شنبه به وقت محلی آغاز شده که از یک سو بنیامین نتانیاهو در سودای ثبت رکورد پنجمین دوره نخست وزیری است و در مقابل رقیب او، بنی گانتس در پی تحقق رویای استقرار دولت پاک و اجتماعی است.

آگهی

انتخابات پارلمانی اسرائیل در حالی از ساعت ۷ صبح روز سه‌شنبه به وقت محلی آغاز شده که از یک سو بنیامین نتانیاهو در سودای ثبت رکورد پنجمین دوره نخست وزیری است و در مقابل رقیب او در پی تحقق رویای استقرار دولت پاک و اجتماعی است.

رخداد پیروزی زودهنگام برای احزاب رقیب برای تصاحب ۱۲۰ کرسی پارلمان اسرائیل بسیار بعید به نظر می‌رسد چون تاکنون هیچ حزبی نتوانسته در کنست (پارلمان اسرائیل) اکثریت قاطعی به دست آورد. لذا اعلام برنده نهایی انتخابات تحت تاثیر مذاکرات فشرده برای شکل‌گیری ائتلاف میان احزاب شاید تا چندین هفته به طول بینجامد.

آقای نتانیاهو در طول دوران نخست وزیری خود کمپین راستگرایان اسرائیل را در رویارویی با فلسطینیان و اتخاذ استراتژی تهاجی را همسو با سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در عرصه بین‌المللی، رهبری کرده است.

او که با لقب «پادشاه بی‌بی» در اسرائیل شناخته می‌شود، پس از وارد آمدن اتهام جاسوسی به یکی از اعضاء سابق کابینه‌ و نیز زیر سوال رفتن سلامت مالی خود و خانواده‌اش مواجه شده اکنون از سوی منتقدانش «بی‌بی خسته» لقب گرفته تا بیانگر خواست عمیق منتقدانش برای تغییر ترکیب پارلمان اسرائیل باشد.

البته رهبر ۶۹ ساله حزب لیکود طی روزهای گذشته و تحت تاثیر نتایج نظرسنجی‌ها از احتمال شکست در مقابل رقبای چپگرایش سخن گفت تا شاید با تحریک بیشتر هوادارانش برای مشارکت در انتخابات بتواند رویای ثبت طولانی‌ترین دوران نخست وزیری را محقق کند.

بیشتر بخوانید:

اما در مقابل، «بنی گانتس» ۵۹ ساله همچنان بر پایه نظرسنجی‌ها رقیب اصلی آقای نتانیاهو محسوب می‌شود. آقای گانتس که سابقه ریاست نیروهای نظامی اسرائیل را در کارنامه خود دارد در این انتخابات رهبری ائتلاف میانه‌رو «آبی و سفید» بر عهده گرفته است. او منتقد اصلی سیاست‌های نخست وزیر فعلی در حوزه امنیت ملی به شمار می‌رود و معتقد است باید به پرونده فساد مالی آقای نتانیاهو رسیدگی شود.

انتخاب نخست وزیر آینده اسرائیل از سوی رووین ریولین، رئیس جمهوری و پس از رایزنی و مشورت با احزاب اسرائیلی صورت خواهد گرفت.

مردم اسرائیل تا ساعت ۱۰ شب سه‌شنبه به وقت محلی فرصت دارند تا در انتخابات پارلمانی این کشور شرکت کنند.

بیشتر بخوانید:

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شکست نتانیاهو در تشکیل دولت؛ اسرائیل بار دیگر انتخابات زودهنگام برگزار می‌کند

دادستان کل اسرائیل: نتانیاهو به اتهام فساد مالی تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرد

اختلال پروازها در بحبوحه تنش ایران و اسرائیل؛ کارشناسان هوانوردی چه می‌گویند؟