کلاف سردرگم برکسیت: مجلس عوام برای سومین بار به طرح ترزا می رای می‌دهد

مخالفان برکسیت در بریتانیا
مخالفان برکسیت در بریتانیا Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی‌که قرار بود بریتانیا فردا (جمعه ۲۹ مارس) از اتحادیه اروپا خارج شود، مجلس عوام هنوز نتوانسته است به نظر واحدی در خصوص توافق برکسیت دست یابد.

آگهی

پارلمان بریتانیا روز جمعه ۲۹ مارس برای سومین بار به طرح پیشنهادی ترزا می برای خروج از اتحادیه اروپا رای می‌دهد. 

در حالی‌که مهلت گزینه اول پیشنهادی اتحادیه اروپا به بریتانیا برای تصویب طرح خروج فردا جمعه ۲۹ مارس به پایان می رسد، مجلس عوام هنوز نتوانسته است به نظر واحدی در خصوص توافق برکسیت دست یابد.

یکی از موانع عمده در مسیر طرح توافق پیشنهادی نخست‌وزیر، مخالفت رئیس مجلس بریتانیا است.

توافق پیشین ارائه شده ترزا می از جانب مجلس رد شده است، از این رو جان برکو گفته است اگر طرح جدید با طرح رد شده قبلی تفاوت معناداری نداشته باشد اجازه طرح مجدد آن را در صحن علنی نخواهد داد.

این درحالی است که خانم می و همراهانش در دولت تلاش‌هایشان برای گذراندن طرح سوم از تصویب مجلس را شدت بخشیده‌اند.

رویترز
ترزا می در تلاش است حتی به قیمت استعفای خود، رای مجلس برای طرح پیشنهادی دولت در خصوص برکسیت را جلب کندرویترز

منابع نزدیک به خانم می در روزنامه «سان» گفته‌اند وی قصد دارد در جلسه روز جمعه طرح خروج از اتحادیه را به رای بگذارد، بدون اینکه از برنامه‌ای برای آینده روابط با اتحادیه اروپا سخنی به میان آورد.

دیوید لیدینگتون، معاون اول دولت، نیز روز پنجشنبه حین ملاقات با صاحبان صنایع گفت رای‌گیری نافرجام روز سه شنبه مجلس برای جایگزینی طرح پیشنهادی برکسیت نشان داد توافق ترزا می تنها راه موجود برای خارج کردن کشور از بن‌بست است.

از طرف دیگر سخنگوی خانم می گفته است وی امروز به صورت جداگانه با نمایندگان هم‌حزبی‌اش و همچنین با نمایندگان اتحادیه دموکراتیک ایرلند شمالی در مجلس ملاقات کرده است تا رای موافق اکثریت را جلب کند. در پی انشقاق در صفوف حزب محافظه‌کار بر سر برکسیت، ۳۰ تن از هم‌حزبی‌‌های خانم می به طرح دوم او رای منفی داده بودند.

نخست‌وزیر بریتانیا پیشتر در جریان دیدار با نمایندگان هم‌حزبی خود در پارلمان که لابی قدرتمندی از محافظه‌کاران مشهور به «کمیته ۱۹۲۲» هستند اعلام کرده بود چنانچه نمایندگان پارلمان توافق حاصل شده میان او و اتحادیه اروپا در موضوع برکسیت را بپذیرند، از مقام نخست‌وزیری این کشور کناره‌‌گیری خواهد کرد.

با این حال پیشنهاد او چندان مورد استقبال احزاب و گروه‌ها قرار نگرفته است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

نیکلا استرجن، وزیر اول اسکاتلند، در سخنانی با اشاره به طرح نخست وزیر برای استعفا در قبال تصویب برکسیت گفت ترزا می تنها رهبری در تاریخ است که حتی خودکشی را هم بلد نیست

مواضع مخالفان دولت

بوریس جانسون، از اعضای حزب محافظه‌کار و از موافقان جدایی از اتحادیه اروپا، به روزنامه «ایوینینگ استاندارد» گفت از نظر او توافق پیشنهادی ترزا می «مُرده است».

وی در پاسخ به این سوال که نخست‌وزیر حاضر شده است اگر طرح رای بیاورد از سمت خود استعفا دهد، گفت چه او کناره گیری بکند یا نکند «در هرحال طرح مُرده است».

نیکلا استرجن، وزیر اول اسکاتلند و رئیس دولت این کشور، نیز در سخنانی با اشاره به اینکه نخست وزیر بریتانیا حتی خودکشی سیاسی را هم بلد نیست، گفت: «ترزا می باید تنها رهبری در تاریخ باشد که تلاش کرده خودش را روی شمشیرش بیاندازد.. و [در این کار هم] تیرش به خطا رفته.»

در این میان سخنگوی حزب کارگر، که حزب اپوزسیون دولت محسوب می‌شود، اعلام کرد اگر ترزا می فقط طرح خروج از اتحادیه را به رای بگذارد و حرفی از جزییات روابط آینده با اتحادیه اروپا به میان نیاورد، این حزب به طرح او رای نخواهد داد.

آقای استارمر گفت: «اینکه ما اتحادیه اروپا را ترک کنیم اما مطلقا ندانیم که کجا داریم می‌رویم نمی‌تواند قابل قبول باشد و حزب کارگر به آن رای نخواهد داد.»

رویترز
بوریس جانسون، وزیر خارجه سابق بریتانیا؛ گفته است چه ترزا می استعفا بدهد و چه نه توافق پیشنهادی او مُرده استرویترز

بیشتر بخوانید:

در سوی دیگر مارگاریتیس شیناس، سخنگوی کمیسیون اروپا، گفت درصورتیکه مجلس بریتانیا نتواند توافق خروج از اتحادیه را به تصویب برساند، برنامه به صورت خودکار تنها تا ۱۲ آوریل (حدود دو هفته دیگر) به تعویق خواهد افتاد و تا آن زمان بریتانیا باید جزییات طرح جدید خود را در خصوص برکسیت اعلام کند.

آگهی

آقای شیناس با اشاره به رای نیاوردن هیچ یک از هشت طرح پیشنهادی جایگزین برکسیت در در رای گیری روز چهارشنبه مجلس عوام گفت: «ما شب گذشته ۸ «نه» شمردیم. الان برای حرکت به جلو به یک «آری» احتیاج داریم.»

تیتر صفحه اول روزنامه گاردین بریتانیا اختصاص به موضع مجلس در قبال طرح پیشنهادی ترزا می دارد: نه، نه، نه، نه، نه، نه، نه، نه

قرار بود روز ۳۱ مارس بریتانیا به صورت رسمی از اتحادیه اروپا خارج شود. اما با بی‌نتیجه ماندن مذاکرات بر سر توافق و تقاضای لندن برای تعویق سه ماهه، اتحادیه اروپا هفته گذشته در اجلاس سران خود در بروکسل دو گزینه را پیش روی بریتانیا گذاشت.

بر اساس گزینه اول چنانچه نمایندگان پارلمان بریتانیا با توافق ماه نوامبر لندن و بروکسل در موضوع برکسیت موافقت کنند، آنگاه تاریخ برکسیت تا ۲۲ ماه مه (۲ ماه دیگر، یک روز پیش از آغاز انتخابات پارلمانی اروپا) به تعویق خواهد افتاد.

اما اگر این توافق برای سومین بار در پارلمان رد شود، گزینه دیگر این خواهد بود که اجرایی شدن برکسیت تا ۱۲ آوریل (تنها ۲۲ روز) به تعویق خواهد افتاد و تا قبل از پایان این فرصت بریتانیا باید بطور روشن اعلام کند چه تصمیمی در موضوع برکسیت خواهد گرفت.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مجلس عوام بریتانیا از هیچ‌کدام از هشت گزینه پیشنهادی برای خروج برکسیت از بن‌بست حمایت نکرد

ترزا می: در صورت تصویب توافق برکسیت در پارلمان، استعفا می‌کنم

گمانه‌زنی‌ها درباره سرنوشت برکسیت در آستانه تصمیم مجلس بریتانیا