گمانه‌زنی‌ها درباره سرنوشت برکسیت در آستانه تصمیم مجلس بریتانیا

مجلس عوام بریتانیا
مجلس عوام بریتانیا Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نمایندگان مجلس عوام بریتانیا برای اعلام تصمیم در خصوص کسیت آماده می‌شوند در حالی که ترزا می نخست‌وزیر تلاش می‌کند با آخرین تیر ترکش خود، یعنی تعیین زمانی برای کناره‌گیری، نظر مساعد مجلس را برای سومین طرح پیشنهادی‌اش جلب کند.

آگهی

نمایندگان مجلس عوام بریتانیا برای اعلام تصمیم در خصوص برکسیت آماده میشوند در حالی که ترزا می نخست‌وزیر تلاش می‌کند با آخرین تیر ترکش خود، یعنی تعیین زمانی برای کناره‌گیری، نظر مساعد مجلس را برای سومین طرح پیشنهادی‌اش جلب کند.

در جلسه امروز مجلس، پس از بحثی ۵ ساعته بر سر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یک رای‌گیری آزمایشی برای محک زدن تمایل نمایندگان به طرح جایگزین برکسیت صورت خواهد پذیرفت.

در این رای‌گیری که برای ساعت ۷ شب به وقت لندن پیش‌بینی شده است رئیس مجلس برگه‌ای حاوی حدود ۶ گزینه، از رفراندوم مجدد تا خروج بدون توافق، را در اختیار نمایندگان خواهد گذاشت که جلوی هر گزینه دو انتخاب «آری» یا «نه» موجود خواهد بود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بسته به نتیجه، دستور کار هفته آتی نمایندگان مشخص خواهد شد.

از آن سو خانم می که پس از رای روز دوشنبه مجلس در سلب اختیار از دولت در ضعیف‌ترین موضع قدرت قرار دارد، روز چهارشنبه ۲۷ مارس در جمع قانونگذاران هم‌حزبی‌اش سخنرانی خواهد کرد.

برطبق گمانه‌زنی‌ها ترزا می در این جلسه پیشنهاد خواهد کرد که در مقابل تعیین جدول زمانی برای کناره گیری خود از پست نخست وزیری، مجلس به طرح سوم او برای برکسیت رای دهد.

بیشتر بخوانید:

رویترز
پاره ای نمایندگان گفته‌‌اند اگر خانم می تعهد دهد که استعفا خواهد کرد، با طرح سوم او در خصوص برکسیت موافقت خواهند کردرویترز

پاره‌ای نمایندگان محافظه کار که پیشتر با طرح خانم می مخالفت کرده بودند گفته‌اند اگر نخست‌وزیر قبول کند که پس از تصویب طرح استعفا دهد با آن مخالفت نخواهند کرد.

۳۰ تن از اعضای حزب نخست وزیر بریتانیا در رای گیری روز دوشنبه علیه او رای داده بودند.

سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا گفته است خانم می می‌تواند طرح سوم را روز پنجشنبه برای رای به مجلس بیاورد، اما تا زمانی که مطمئن نشود طرح رای خواهد آورد این کار را نخواهد کرد. دو طرح قبلی ترزا می در خصوص برکسیت در مجلس با شکست مواجه شده بودند.

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا، گفته است نباید شش میلیون نفری را که نامه اعلام حمایت از ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا را امضا کرده اند نادیده گرفت.

پارلمان بریتانیا در پایان مذاکرات فشرده شامگاه دوشنبه و پس از آن ناامیدی از حصول توافق در خصوص طرح‌ پیشنهادی نخست وزیر برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا، دولت را وادار کرد تا تصمیم‌گیری برای تعیین نحوه خروج از تنگنای برکسیت را به نمایندگان واگذار کند.

در حالی که چهار روز بیشتر تا موعد خروج قطعی بریتانیا از اتحادیه اروپا باقی نمانده است، هنوز مشخص نیست برکسیت چگونه و چه وقت اتفاق می‌افتد و آیا اصلا اتفاق می‌افتد یا نه؟

قرار بود روز ۳۱ مارس بریتانیا به صورت رسمی از اتحادیه اروپا خارج شود. اما با بی‌نتیجه ماندن مذاکرات بر سر توافق و تقاضای لندن برای تعویق سه ماهه، اتحادیه اروپا هفته گذشته در اجلاس سران خود در بروکسل دو گزینه را پیش روی بریتانیا گذاشت.

بر اساس گزینه اول چنانچه نمایندگان پارلمان بریتانیا با توافق ماه نوامبر لندن و بروکسل در موضوع برکسیت موافقت کنند، آنگاه تاریخ برکسیت تا ۲۲ ماه مه (۲ ماه دیگر، یک روز پیش از آغاز انتخابات پارلمانی اروپا) به تعویق خواهد افتاد.

اما اگر این توافق برای سومین بار در پارلمان رد شود، گزینه دیگر این خواهد بود که اجرایی شدن برکسیت تا ۱۲ آوریل (تنها ۲۲ روز) به تعویق خواهد افتاد و تا قبل از پایان این فرصت بریتانیا باید بطور روشن اعلام کند چه تصمیمی در موضوع برکسیت خواهد گرفت.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برکسیت؛ هشت طرح پیشنهادی جدید مجلس عوام برای خروج از بحران

کلاف سردرگم برکسیت: مجلس عوام برای سومین بار به طرح ترزا می رای می‌دهد

پایان برکسیت: خروج با توافق، خروج بدون توافق یا لغو جدایی؟