ممانعت از ورود جلیقه‌زردها به شانزه‌لیزه در تظاهرات هفته نوزدهم

ممانعت از ورود جلیقه‌زردها به شانزه‌لیزه در تظاهرات هفته نوزدهم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

معترضان فرانسوی موسوم به جلیقه‌زردها نوزدهمین هفته از تظاهرات شان را در شهرهای مختلف فرانسه برگزار کردند آن هم در شرایطی که نیروهای ویژه «ضد ترور» در خیابان شانزه‌لیزه مستقر شده بودند.

آگهی

پلیس و معترضان فرانسوی موسوم به جلیقه‌زردها روز شنبه ۲۳ مارس در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه با هم درگیر شدند. دولت فرانسه برای مهار ناآرامی‌ها و کنترل تظاهرات جلیقه‌زردها برای نخستین بار نیروهای ویژه «ضد ترور» را در خیابان شانز‌ه‌لیزه مستقر کرد.

این شنبه اعتراض‌ها علیه دولت امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه وارد هفته نوزدهم شد.

تظاهرات در پاریس پایتخت فرانسه تا پیش از غروب امروز مسالمت‌آمیز دنبال شد تا اینکه در غروب پلیس با گاز اشک‌آوربه سمت تظاهرکنندگان در بلوار استراسبورگ، در نزدیکی دو ایستگاه راه آهن مرکزی پاریس به نام‌های دونُوغ و دولِست حمله کرد.

گرچه زد و خوردها میان پلیس و جلیقه زردها در برخی از شهرها از جمله در شهر لیل در شمال فرانسه و تولوز و مونپلیه در جنوب گزارش شده اما تا کنون خبری از زخمی شدن افراد مخابره نشده است.

برای نخستین بار در شنبه این هفته دولت فرانسه نیروهای ویژه «ضد ترور» را در خیابان شانزه‌لیزه به صف کرد. برخی از معترضان فرانسوی در هجدهمین شنبه متوالی به چند ساختمان در خیابان شانزه‌لیزه پاریس حمله کرده بودند.

با اینکه معترضان فرانسوی در نوزدهمین شنبه از ورود به خیابان شانزه‌لیزه منع شده بودند اما آنها در دیگر نقاط پایتخت گردهم آمدند.

نیروهای ویژه‌ای که امروز در خیابان شانزه‌لیزه به صف شدند نخستین بار پس از حملات تروریستی سال ۲۰۱۵ به دفتر نشریه شارلی ابدو برای حضور در خیابان‌ها و تامین امنیت شهرهای فرانسه فراخوانده شدند.

تظاهرات جلیقه زردها از ۲۷ نوامبر ۲۰۱۸ به صورت هفتگی برگزار می‌شود. این تظاهرات نخست در اعتراض به لایحه دولت برای افزایش مالیات سوخت کلید خورد.

برونو لومر، وزیر اقتصاد فرانسه نیز تا کنون بارها به هزینه‌های اقتصادی ناشی از تظاهرات جلیقه زردها برای اقتصاد این کشور اشاره داشته و بر این باور است که تظاهرات جلیقه زردها موجب کاهش رشد اقتصادی این کشور شده است. اعتراض جلیقه زردها علیه دولت امانوئل ماکرون کماکان در گوشه و کنار فرانسه ادامه دارد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماکرون خواستار «عقلانیت بیشتر» برای زن معترض ۷۳ ساله مجروح شد

وزیر اقتصاد فرانسه: تظاهرات «جلیقه زردها» باعث کاهش رشد اقتصادی شده است

جنجال حمله جلیقه زردها به فیلسوف یهودی در خیابان