نیوزیلند انواع سلاح نیمه‌خودکار را که در حمله کرایست‌چرچ به کار رفته بود ممنوع کرد

نیوزیلند انواع سلاح نیمه‌خودکار را که در حمله کرایست‌چرچ به کار رفته بود ممنوع کرد
Copyright  REUTERS/Jorge Silva/Files
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

علاوه بر تفنگ‌های‌ نیمه‌خودکار و اسلحه تهاجی، قطعاتی که برای تبدیل سلاح‌ها به نیمه‌خودکار و همین‌طور سلاح‌هایی با ظرفیت خشاب‌ بالا نیز ممنوع خواهد شد.

آگهی

تنها چند روز پس از کشتار در حمله تروریستی کرایست‌چرچ که در آن ۵۰ نفر جان خود را از دست داد، جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند روز پنج‌شنبه ۲۱ مارس (اول فروردین) اعلام کرد انواعی از تفنگ‌ نیمه‌خودکار و اسلحه تهاجمی تحت قوانین جدید ممنوع خواهد شد.

خانم آردرن بلافاصله پس از حمله جمعه شب به دو مسجد در کرایست‌چرچ در یک نشست خبری با تروریستی خواندن این حمله وعده داد تا قوانین مربوط به حمل سلاح را تغییر دهد. وی در این باره گفته بود: «تاریخ ما روز ۱۵ مارچ برای همیشه تغییر کرد. حال، قوانین نیز باید تغییر کند. ما از جانب تمام مردمان نیوزیلند اعلام می‌کنیم قوانین مربوط به سلاح را سخت‌تر و کشورمان را امن‌تر خواهیم کرد.»

بر اساس قوانین جدید که به گفته خانم آردرن قرار است از ۱۱ آوریل اجرا شود، «تمام سلاح‌های نیمه خودکاری که در حمله تروریستی روز جمعه ۱۵ مارس به کار رفت، ممنوع خواهند شد.»

بر اساس خبرگزاری رویترز بازخرید این سلاح‌ها بیش از ۲۰۰ میلیون دلار نیوزیلند (معادل ۱۳۸ میلیون دلار آمریکا) هزینه برای دولت نیوزیلند خواهد داشت.

علاوه بر تفنگ‌های‌ نیمه‌خودکار و اسلحه تهاجمی، قطعاتی که برای تبدیل سلاح‌ها به نیمه‌خودکار و همین‌طور سلاح‌هایی با ظرفیت خشاب‌ بالا نیز ممنوع خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

حضور نخست‌وزیر نیوزیلند در مراسم بزرگداشت قربانیان حمله تروریستی

مانیفست حمله تروریستی نیوزیلند ۹ دقیقه پیش از حادثه روی میز نخست وزیر بود

خانواده مهاجم حمله تروریستی نیوزیلند درباره او چه می‌گویند؟

بر اساس قوانین کنونی نیوزیلند، مالکیت سلاح‌های نیمه‌خودکار با خشابی با ظرفیت حداکثر ۷ گلوله مجاز است. اما تصاویر منتشر شده از شلیک‌‌های مرد مهاجم نشان می‌دهد که سلاح او از خشاب با گنجایش تیر بالاتر استفاده کرده است.

استرالیا پس از وقوع یک کشتار در بندر پورت‌آرتور در سال ۱۹۹۶ که ۳۵ قربانی بر جا گذاشت، مالکیت سلاح نیمه‌خودکار را ممنوع کرد و برنامه بازخرید سلاح‌های فروخته شده را در پیش گرفت.

رویترز
مراسم خاکسپاری یکی از قربانیان حمله تروریستی کرایست‌‌چرچرویترز

نخست‌وزیر نیوزیلند گفت که این کشور قوانین مشابهی چون استرالیا را به اجرا خواهد گذاشت.

خانم آردرن خاطر نشان کرد که این قوانین برای کشاورزان که برای محافظت از مزارع و حیواناتشان به سلاح محتاج هستند، استثناء‌هایی قائل خواهد شد.

نیوزیلند کشوری با جمعیتی کمتر از ۵ میلیون در حدود ۱.۲ -۱.۵ میلیون صاحب سلاح دارد که از این میان ۱۳،۵۰۰ آن سلاح نیمه‌خودکار است.

علاوه بر کشاورزان، تعداد زیادی از شهروندان نیوزیلند برای شکارهای تفریحی – عمدتا گوزن، خوک و بز- صاحب اسلحه هستند.

حامیان شکار تفریحی توانسته‌اند لابی قدرتمندی تشکیل دهند و تلاش‌های گذشته برای تغییر قوانین محدود کننده جواز حمل سلاح را خنثی کرده‌اند.

نماینده یکی از اتحادیه‌های صنفی کشاورزان نیوزیلند در واکنش به اظهارات نخست‌وزیر با صدور بیانیه‌ای گفت: «تغییر قوانین به مذاق برخی از اعضای ما خوش نخواهد آمد اما ما می‌دانیم و باور داریم که این محدودیت تنها راه‌حل موجود است.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخست وزیر نیوزیلند ۱۰ ماه پس از تولد فرزندش قصد ازدواج دارد

گرامیداشت یاد قربانیان کشتار مسجد نور در نیوزیلند

آتش اژدها؛ سلاح لیزری جدید بریتانیا که هزینه هر شلیک‌ آن تنها ۱۰ پوند است