طرح صلح خاورمیانه به روایت «کوشنر و کمپانی»

طرح صلح خاورمیانه به روایت «کوشنر و کمپانی»
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرستاده ويژه خاورمیانه ایالات متحده در یک پست توئیتری ادعاهای مطرح شده در کتاب را رد کرد

آگهی

ویکی وارد، خبرنگار بریتانیایی با انجام مصاحبه با ۲۲۰ نفر از مقامات و منابع سیاسی ایالات متحده از برنامه صلح خاورمیانه‌ پیشنهادی جارد کوشنر، داماد و مشاور رییس جمهوری آمریکا پرده برداشته است.

بر اساس محتویات کتاب «کوشنر و کمپانی»، داماد دونالد ترامپ تلاش کرده‌ است تا رهبران امارات و عربستان سعودی را برای کمک اقتصادی به فلسطینی‌ها قانع کند: «قرار است با احداث یک خط لوله نفت از عربستان سعودی به غزه و ساخت پالایشگاه و اسکله، درآمد ایجاد کرد. از درآمد آن می‌توان کارخانه‌ نمک‌زدایی احداث و مشکل بی‌کاری مردم فلسطین را حل کرد.»

بیشتر بخوانید:

این خبرنگار بریتانیایی که با «چند منبع که پیش‌نویس‌هایی از برنامه صلح پیشنهادی جارد کوشنر را مطالعه کرده‌اند» گفتگو کرده، مدعی است برنامه صلح پیشنهادی جارد کوشنر «همانند نسخه ژئوپلیتیکی از برنامه تعویض بازیکنان بسکتبال ان‌بی‌ای است. در این برنامه کشور اردن قسمت‌های از سرزمین‌ خود را در اختیار فلسطین قرار می‌دهد و در عوض از عربستان سعودی زمین خواهد گرفت. عربستان نیز دو جزیره‌ واقع در دریای سرخ را که از دهه ۵۰ تحت حاکمیت مصر قرار گرفته بود را بازپس خواهد گرفت.» 

این در حالی است که مصر پیشتر حاکمیت تیران و صنافیر را با رای دادگاه عالی و امضای عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور به پادشاهی سعودی بازگردانده است. 

رویترز
جارد کوشنر و ایوانکا ترامپ و فرزندانشانرویترز

در اولین فصل کتاب «کوشنر و کمپانی»، شرح اولین سفر خارجی دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهوری آمریکا به عربستان سعودی، اسرائیل و واتیکان آمده است. به ادعای نویسنده، طبق برنامه خانواده ترامپ، عربستان سعودی قرار بوده است نقشی کلیدی در برنامه صلح خاورمیانه داشته باشد و از دولت بنیامین نتانیاهو برای اعطای امتیاز یا مصالحه درخواستی نمی‌شود.

در این کتاب که روز سه‌شنبه ۱۹ مارس منتشر شده، شرح جزئیات اقدامات و تلاش‌های ایوانکا ترامپ، دختر رییس جمهوری آمریکا و همسرش جارد کوشنر برای شرکت در تمام امور کاخ سفید در جهت کسب منافع شخصی آمده است.

به اعتقاد نویسنده این کتاب، جارد کوشنر «طی یک کودتای سیاست خارجی، خاورمیانه را از دست رکس تیلرسون، وزیر خارجه پیشین ایالات متحده، خارج کرده و آقای تیلرسون مجبور به همکاری با کوشنر شده بود.»

رویترز
جارد کوشنر همراه با محمد بن سلمان ولیعهد عربستانرویترز

جیسون گرین‌بلات، فرستاده ويژه خاورمیانه ایالات متحده در یک پست توئیتری ادعاهای مطرح شده در کتاب را رد کرد: «هر کسی که برنامه صلح را دیده باشد، چنین اطلاعات غلطی را پخش نخواهد کرد. کسی که مدعی چنین برنامه‌ای است به منابع اطلاعاتی اشتباهی دسترسی داشته است. دفعه آینده اگر خواستید گزارشی بنویسید، می‌‌توانید با من تماس بگیرید و سوالات خود را مطرح کند.»

هنوز روشن نیست که نسخه نهایی برنامه صلح خانواده ترامپ شامل برنامه‌های پیشنهادی در نسخه پیش‌نویس نیز باشد.

برنامه صلح دولت ترامپ قرار است نهم ماه آوریل رونمایی شود. یکی از مشاوران ارشد ترامپ برنامه را این‌گونه توصیف کرده است: «هدف مورد نظر این برنامه مشخص کردن واقعی مرزهاست و یافتن راه‌حل برای مسائل حقوقی است. این برنامه نتایج اقتصادی گسترده‌ای را در برخواهد داشت، نه تنها برای اسرائیل و فلسطینی‌ها بلکه برای کل منطقه.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

منابع بیشتر • نیویورک تایمز، ای۲۴

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان همکاری‌های اسلامی؛ همسویی ایران و عربستان در مخالفت با آمریکا

عزم اسرائیل برای جلوگیری از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت