اردوغان خطاب به مقامات نیوزیلند: مهاجم دو مسجد باید اعدام شود

اردوغان خطاب به مقامات نیوزیلند: مهاجم دو مسجد باید اعدام شود
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اردوغان: «تو ۵۰ نفر از خواهران و برادران ما را به قتل رساندی. بهای آنرا خواهی پرداخت. اگر نیوزیلند این کار را نکند، ما میدانیم به چه شکلی اقدام کنیم که تو بهای این کار را بپردازی.»

آگهی

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز سه شنبه از مقامات نیوزیلند خواست برای مرد مسلحی که دست به کشتار ۵۰ نمازگزار در دو مسجد در شهر کریست چرچ زده است مجازات اعدام در نظر بگیرند.

رئیس جمهوری ترکیه که در یک تجمع انتخاباتی محلی سخنرانی می کرد، افزود: «تو ۵۰ نفر از خواهران و برادران ما را به قتل رساندی. بهای آنرا خواهی پرداخت. اگر نیوزیلند این کار را نکند، ما میدانیم به چه شکلی اقدام کنیم که تو بهای این کار را بپردازی.»

«برنتون ترنت» ۲۸ ساله که در مانیفستی با عنوان «جایگزینی بزرگ» خود را فردی «سفید پوست» معرفی کرده و به برتری نژاد سفید معتقد است روز جمعه ۱۵ مارس در جریان نماز روز جمعه به دو مسجد حمله کرد و ۵۰ نمازگزار را به قتل رساند.

رجب طیب اردوغان همچنین گفته است که ترکیه اشتباه کرده است که ۱۵ سال پیش مجازات اعدام را ملغی کرد و تاکید کرد که مقامات نیوزیلند باید تمهیداتی بیاندیشند که این مهاجم اعدام شود.

اردوغان همچنین گفت که این مهاجم مسلح ترکیه و رئیس جمهوری آنرا تهدید کرده است و خواستار اخراج ترک‌ها از منطقه اروپایی ترکیه شده است. اشاره اردوغان به بخشی از مانیفست این تروریست است که گفته بود جمعیت مسلمانی که در بخش اروپایی ترکیه هستند باید از این منطقه بیرون انداخته شوند.

جمعیت مسلمان استانبول بزرگترین شهر ترکیه در دو بخش اروپایی و آسیایی زندگی می کنند که تنگه بسفر آنها را از یکدیگر جدا کرده است.

«برنتون ترنت» در مانیفست خود سیاستمداران بلند پایه را به عنوان دشمنانِ «نژاد سفید» نام برده است که باید کشته شوند. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در صدر لیست اوست و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و صادق خان، شهردار لندن از دیگر افرادی هستند که او خواستار قتلشان شده است. برنتون ترنت از صادق خان با عنوان «مهاجم مسلمان پاکستانی» یاد کرده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اولین قربانیان شناسایی شده حمله تروریستی کرایست‌چرچ به خاک سپرده شدند

اردوغان: مسئول تنش‌های اخیر خاورمیانه نتانیاهو است؛غرب در برابر حمله اسرائیل به سفارت ایران سکوت کرد

انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه چگونه به جنبش‌های زنان این کشور جان دوباره بخشید؟