فعالان محیط زیست نوروز ۹۸ هم در اوین خواهند بود

فعالان محیط زیست نوروز ۹۸ هم در اوین خواهند بود
Copyright عکس از ایرنا
Copyright عکس از ایرنا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تا کنون پنج جلسه این محاکمه به صورت گروهی و سه جلسه به صورت انفرادی برگزار شده شده است. خبرگزاری دولتی ایرنا علت این موضوع را «پرکاری» روزهای پایانی سال و مسئولیت رسیدگی قاضی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به پرونده متهمان موسسات مالی در دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی عنوان کرده است.

آگهی

ادامه محاکمه متهمان محیط زیست در ایران بدون اعلام تاریخ دقیق به سال ۹۸ موکول شد. خبرگزاری ایرنا علت این موضوع را «پرکاری» روزهای پایانی سال و مسئولیت رسیدگی قاضی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به پرونده متهمان موسسات مالی در دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی عنوان کرده است. تا کنون پنج جلسه این محاکمه به صورت گروهی و سه جلسه به صورت انفرادی برگزار شده شده است. به این ترتیب فعالان محیط زیستی بازداشت شده نوروز ۹۸ را نیز در زندان اوین خواهند بود. این دومین سالی است که آنها نوروز را در زندان به سر می‌برند.

پرونده موسوم به فعالان محیط زیستی بازداشت شده، هشت متهم دارد. تا به اینجای کار چهار نفر از آنها به افساد فی‌الارض، سه نفر به جاسوسی و یک نفر به همکاری با دول متخاصم متهم شده‌اند.

مراد طاهباز، سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان و عبدالرضا کوهپایه متهمان این پرونده هستند. آنها بیش از یک سال است که در بازداشت موقت به سر می‌برند. کاووس سیدامامی نیز از متهمان این پرونده بود که سال گذشته در زندان اوین بنابر آنچه توسط مسئولان قضایی اعلام شد، خودکشی کرد.

درخواست نمایندگان برای رسیدگی به پرونده فعالان محیط زیستی

محمود صادقی، نماینده مجلس نیز به تازگی در حساب رسمی توئیتر خود خطاب به ابراهیم رییسی، رییس‌ جدید قوه قضاییه نوشت :«لطفا در قضیه بازداشت فعالان محیط زیستی هم ورود بفرمایید؛ یکی از آنها در جریان بازداشت موقت جانش را از دست داد. با فرض اینکه خودکشی هم کرده باشد آیا مسئولان ذی‌ربط مسئولیت ندارند؟ به جای پاسخگویی همسرش را ممنوع الخروج کرده اند!»

رییس قوه قضائیه پیش از این در حساب توییتری خود نوشته بود: «در قضیه بازداشت‌ها باید از ابتدا با دقت برخورد شود و این گونه نباشد که افرادی بازداشت شوند و بعد مشخص شود، نباید بازداشت می‌شدند. تعیین زمان دور برای رسیدگی به پرونده‌های مردم قابل قبول نیست و این مسئله باید اصلاح شود.»

البته در بخشنامه جدید رئیس قوه قضاییه برای مرخصی نوروزی زندانیان نیز خبری از امکان آزادی متهمان پرونده محیط زیست نیست. چرا که این بخشنامه شامل حال محکومان شده و در عین حال در بندی از آن آمده که «محکومان جرایم جاسوسی و اقدام علیه امنیت کشور که محکومیت آنها بیش از یک سال باشد» از این بخشنامه مستثنی شده‌اند.

رسیدگی به پرونده فعالان محیط زیستی بازداشت شده، پس از صدور کیفرخواست به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی ارجاع شد. تا کنون هشت جلسه رسیدگی در این زمینه برگزار شده است.

غیبت نیلوفر بیانی در جلسه‌های دادگاه

پنج جلسه نخست به قرائت کیفرخواست ۳۵۰ صفحه ای دادسرا توسط نماینده دادستان اختصاص داشت. این در حالی است که در سه جلسه آخر نیلوفر بیانی یکی از متهمان زن پرونده، در جلسه دادگاه حضور نداشت. کتایون رجبی خواهر یکی از بازداشت شدگان پس از برگزاری یکی از جلسه‌های دادگاه در توئیتر خود نوشت: « نیلوفر بیانی امروز هم در دادگاه اعتراض کرده. رو به دیگران کرده و گفته اگر شما رو هم مثل من به آمپول زدن تهدید می‌کردند، اعتراف می‌کردید.»

جلسه سوم رسیدگی‌های انفرادی به پرونده نیلوفر بیانی اختصاص داشت. جلسه اول آن برگزار شد اما جلسه دوم به دلیل عدم حضور مستشار دادگاه برگزار نشد و به زمان دیگری موکول شد.

پس از پایان قرائت کیفرخواست، شعبه ۱۵دادگاه انقلاب رسیدگی انفرادی به پرونده متهمان را آغاز کرد که جلسه اول و دوم به پرونده مراد طاهباز یکی از کسانی که به افساد فی الارض متهم شده، اختصاص داشت.

بر اساس گزارش ایرنا «با توجه به قرار داشتن در روزهای پایانی سال و اینکه قاضی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب رسیدگی به پرونده متهمان موسسات مالی را هم در شعبه چهارم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی بر عهده دارد، ادامه رسیدگی به پرونده متهمان محیط زیست به سال آینده موکول شده است.»

«هیچ مدرکی دال بر جاسوسی فعالان محیط زیست در ایران وجود ندارد»

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید نیز به تازگی درباره همین پرونده و پیگیری‌های این فراکسیون گفته بود:« در این پرونده یک اختلاف نظر جدی وجود دارد؛ یک بخش نهاد امنیتی می‌گوید اینها قطعا جاسوس هستند، بخش دیگر می‌گوید اینها جاسوس نیستند. امیدواریم مساله در دادگاه حل شود و فعالان محیط زیستی آزاد شوند.»

در همین حال عیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست در ایران نیز بارها اعلام کرده که هیچ مدرکی دال بر جاسوسی فعالان محیط زیست در ایران وجود ندارد.

نمایندگان پارلمان اروپا، سازمان عفو بین‌الملل و برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد و برخی دیگر از گروه‌های بین‌المللی تا کنون در مورد بازداشت هشت فعال محیط زیستي در ایران موضعگیری کرده‌ و خواستار آزادی آنها شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش‌های گسترده به انتشار تصاویر هک شده از زندان اوین؛ انتقاد عفو بین‌الملل و پیگیری مجلس ایران

قوه قضاییه: احکام فعالان زیست محیطی در دادگاه تجدید نظر تایید شد

ابراز نگرانی کانادا از صدور حکم ۱۰ سال زندان برای نیلوفر بیانی، فعال محیط زیست