دلار در مرز ۱۳ هزار تومان؛ نقل و انتقال پول دشوارتر شد

دلار در مرز ۱۳ هزار تومان؛ نقل و انتقال پول دشوارتر شد
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با افزایش محدودیت‌ انتقال روزانه پول، قیمت فروش دلار در بازار آزاد تهران به مرز ۱۳ هزارتومان نزدیک شد.

آگهی

همزمان با افزایش محدودیت‌ انتقال روزانه پول، قیمت فروش دلار در بازار آزاد تهران به مرز ۱۳ هزارتومان نزدیک شد.

با شروع مبادلات روز دوشنبه بازار ارز ایران و در پی کاهش نرخ فروش دلار در سامانه رسمی سنا به ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان، بهای دلار در بازار آزاد نیز در مقایسه با روز یکشنبه، ۱۵۰ تومان کاهش یافت و به ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان رسید.

نرخ فروش دلار طی مبادلات ظهر روز دوشنبه بازار آزاد ارز تهران تا ۱۳ هزار و۵۰ تومان هم کاهش یافته بود. در همین حال بهای فروش هر یورو نیز از مرز ۱۵ هزار تومان عقب نشینی کرد و تا ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان کاهش یافت.

همزمان با کاهش قیمت دلار در بازار ایران، بهای اونس طلا نیز در بازار جهانی ۵ دلار کاهش یافت و به یکهزار و ۲۹۲ دلار رسید. بر همین اساس، بهای هر قطعه تمام سکه طلا در بازار تهران به ۴ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان تنزل کرد.

بیشتر بخوانید:بانک مرکزی نرخ دلار آزاد را فتح کرد

حاکم شدن جو نزول قیمت‌ها در معاملات روز دوشنبه بازار ارز و طلای ایران در شرایطی بود که سقف نقل و انتقال روزانه پول (کارت به کارت) از طریق نرم‌افزارهای پرداخت مختص تلفن همراه از ۳ میلیون تومان به یک میلیون تومان کاهش یافت.

بانک مرکزی ایران چهار ماه پیش و یک ماه پس از ثبت رکورد قیمتی ۱۹ هزار و ۳۵۰ تومانی دلار، رعایت سقف ۵۰ میلیون تومانی را برای تراکنش خرید روزانه هر فقره کارت بانکی اجباری کرد. همچنین انتقال پول برای هر کدملی طی هر شبانه روز به ۱۰۰ میلیون تومان محدود شد.

در پی اجرای این بخشنامه، شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) اعلام کرد که طی ماه‌های آبان و آذر گذشته بیش از ۶۱ هزارمیلیارد تومان از ارزش تراکنش‌های پولی کاسته شد.

بانک مرکزی ایران مدعی است، اعمال محدودیت بر انتقال پول با هدف مقابله پولشویی از طریق بازار ارز و ممانعت از خروج سرمایه از کشور صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:بدهی دولت و بخش‌خصوصی به بانک‌ها از ۳۶۰ میلیارد دلار گذشت

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صعود دوباره دلار و سکه؛ یورو ۱۵ هزارتومان شد

دلار در ایران کجا و چگونه قیمت می‌خورد؟

ادامه تضعیف ریال ایران در مقابل ارزهای عمده؛ دلار و یورو به قله چهار هفته گذشته صعود کردند