انتخابات در ساردنیای ایتالیا؛ چالش قدرت بین دو حزب ائتلافی دولت

انتخابات در ساردنیای ایتالیا؛ چالش قدرت بین دو حزب ائتلافی دولت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نتایج اولین شمارش آرا در جزیره ساردنیای ایتالیا نشان می دهد که جنبش پنج ستاره، همانگونه که پیش بینی می شد شکست سنگینی در مقابل حزب راست گرای افراطی لگای ایتالیا متحمل شده است.

آگهی

یکشنبه انتخابات پارلمانی درساردنیای ایتالیا برگزار شد. انتخابات این جزیره ایتالیا هر چند به ظاهر چندان اهمیتی ندارد اما در تفویض قدرت در این کشور نقش بسزایی دارد.

نتایج نظرسنجی ها هفته ها نشان از شکست قاطع جنبش پنج ستاره می داد. در آخرین روز پیش از انتخابات رهبران این جنبش با توجه به نظرسنجی ها تمام گردهمایی های سیاسی در سراسر جزیره را لغو کردند و حال با توجه به شمارش بیش از ۲۰ درصد آرا به نظر می رسد که این جنبش به شدیدترین شکست در تاریخ سیاسی ایتالیا تن داده است.

جنبش پنج ستاره، به رهبری لوئیجی دی مایو، اغلب کرسی هایی را که یکسال پیش برنده شده بود را به حزب لگای ایتالیا به رهبری ماتئو سالوینی تحویل داده است. دی مایو و سالوینی، دو معاون اصلی نخست وزیر ایتالیا هستند. دو حزب جنبش پنج ستاره و لگا هرچند سیاست هایی ضداروپایی دارند اما سخنان این دو حزب یکسان نیست.

انتخابات این جزیره که در غرب ایتالیا و در جنوب جزیره کورس فرانسه واقع شده است آینه تمام نمای نزاع سیاسی بین دو حزب ائتلافی در قدرت، جنبش پنج ستاره و حزب راست گرای افراطی لگا است. در انتخابات محلی که اوائل ماه گذشته نیز برگزار شد لگا با اختلاف توانست جنبش پنج ستاره را در مناطق شمالی این جزیره شکست دهد.

لگا که پیش تر به حزب لیگ شمال مشهور بود سیاستهایش را براساس سیاست های ضدمهاجرتی و اسلام ستیزی بنا نهاده است در حالی که جنبش پنج ستاره استراتژی مشخصی ندارد و تحلیلگران این جنبش را بیشتر «موج‌سواران دنیای سیاست بدلیل عدم اعتماد به احزاب سنتی» می شمارند.

نتایج پایانی انتخابات در جزیره ساردنیا بنوعی آینه عملکرد حزب پنج ستاره در یکسال گذشته است. نخست وزیر و نیمی از وزرای مهم دولت ایتالیا را اعضای جنبش پنج ستاره تشکیل می دهند.

نزدیکی انتخابات ساردنیای ایتالیا به انتخابات اروپایی ماه مه آینده نشان از گرایش های رای دهندگان در ایتالیا نیز دارد.

به این ترتیب می توان گفت که ماه مه آینده نیز شاهد پیروزی گسترده کاندیدادهای حزب لگا در انتخابات اروپایی خواهیم بود. فرضیه ای که حامیان ایده اروپای واحد را بسیار نگران می کند چرا که اعضای این حزب بارها اعلام کرده اند که حاضر نیستند برده سیاست های اتحادیه اروپا باشند و در آینده نزدیک و در صورت ادامه سیاستهای کنونی اتحادیه اروپا این اتحادیه را ترک خواهند کرد.

به کانال تلگرام یورونیوز بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جرایم ناشی از نفرت در عرض یک سال در ایتالیا «۴ برابر» شده است

جدال لفظی سالوینی با وزیر خارجه لوکزامبورگ بر سر مهاجران

ویکتور اوربان: سالوینی «قهرمان» و ماکرون «مهمترین رقیب» من در اروپاست