دانشمندان به دنبال کشف علت مرگ مرموز پرنده‌های دریایی در شمال هلند

دانشمندان به دنبال کشف علت مرگ مرموز پرنده‌های دریایی در شمال هلند
Copyright 
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مرگ دسته جمعی بیش از سی هزار مرغ دریایی در شمال هلند باعث نگرانی شدید دوستداران محیط زیست شده است. دانشمندان هنوز دلیل مرگ مشکوک این پرنده ها را نمی دانند.

آگهی

مرگ دسته جمعی نوعی از مرغ های دریایی موسوم به «ماهی گیرکان» در یک هفته گذشته در شمال هلند نگرانی های فراوانی را در میان دوستداران حقوق حیوانات و دانشمندان این کشور پدید آورده است. نزدیک به سی هزار ماهی گیرکان تلف شده و این آمار رو به افزایش است.

فرضیه های زیادی درباره مرگ دسته جمعی آنها مطرح شده است. اما یک بیولوژیست و یک پاتولوژیست در دانشگاه دامپزشکی اوترخت صد پرنده مرده را پنج شنبه گذشته اتوپسی کردند و خبرنگار یورونیوز، نیما قدکپور، برای تهیه گزارش به این دانشگاه رفت تا با دو دانشمندی که تحقیقات درباره مرگ پرنده ها را پی گیری می کنند صحبت کند.

دکتر کیک، استاد دانشگاه اوترخت و پاتولوژیست می گوید با معاینه بدن این پرندگان اولین فرضیه مرگ دسته جمعی آنها گرسنگی است.

وی می گوید: « نبود غذا دلیل اصلی مرگ این پرندگان است. اما عامل اصلی این گرسنگی را نمی شناسیم. به همین دلیل هم این تحقیقات را انجام می دهیم. می خواهیم ببینیم چرا همه این مرغهای پرنده کبدهای کوچک دارند، ماهیچه ندارند و بسیار ضعیف هستند و هیچ چربی در بدنشان ندارند. باید بفهمیم چرا این اتفاق افتاده است.»

به جز گرسنگی فرضیه های دیگری که در مرگ این پرندگان مطرح می شود آب و هوای بد و غرق شدن یک تانکری است که در دریای شمال باعث توزیع این ماده های شیمیایی شد.

بیشتر بخوانید:

بیولوژیست دانشگاه وارونگن هلند می گوید با وجود اینکه پیشتر شاهد اتفاق هایی از این دست بوده ایم اما اگر مساله فرضیه آب و هوای بد را دلیل مرگ این پرنده ها بدانیم باید از خود بپرسیم چرا در مناطقی همچون شمال بلژیک، شمال فرانسه و یا آلمان که از شمال هلند فاصله چندانی ندارند چنین اتفاقی برای پرنده ها نیفتاده است.

وی می گوید: « یکی از فرضیه های شکستگی تانکر حمل مواد شیمیایی در آب است که احتمالا مواد سمی در آب دریا رها کرده است و حالا برای اینکار باید بیرون و درون بدن این پرنده ها را مورد آزمایش قراردهیم تا ببینیم تا چه اندازه این پرنده ها دچار مسمومیت شده اند. فرضیه دیگری که وجود دارد شیوع یک بیماری مشکوک و ناشناخته در میان این پرندگان است. برای این کار هم پرنده ها را مورد آزمایش قرار می دهیم. از آنها تست می گیریم تا به وجود باکتری و ویروس ها پی ببریم.»

دانشمندان می گویند مساله نگران کننده این است که تعداد پرنده ها از یک میلیون و سیصدهزار تجاوز نمی کند و می توان گفت که بیش تر از پنج درصد از این مرغ های دریایی در طول یک هفته جان باخته اند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ویرایشگر ویدئو • نیما قدکپور

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شکار کُلنگ در افغانستان

مشاهده آنفلوآنزای پرندگان در ۱۱ استان ایران

گرتا تونبرگ، فعال سرشناس سوئدی در اعتراض به تغییرات اقلیمی در هلند بازداشت شد