مشاهده آنفلوآنزای پرندگان در ۱۱ استان ایران

مشاهده آنفلوآنزای پرندگان در ۱۱ استان ایران
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

بنا به اعلام یک مقام رسمی، آنفلوآنزای پرندگان یا آنفلوآنزای مرغی در ایران تاکنون در ۱۱ استان مشاهده شده است.

به گزارش ایسنا از قول دکتر محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، ویروس آنفلوآنزای جدید به نام H5N8 تاکنون فقط در پرندگان ایجاد بیماری کرده، نه انسان. وی در عین حال از مردم خواسته است تا از تماس با لاشه پرندگان تلف شده خودداری کنند.

دکتر گویا در مورد افرادی که با پرندگان مبتلا در تماس بوده‌اند گفت: «این افراد تحت مراقبت قرار می‌گیرند، واکسینه می‌شوند و هرنوع علایمی از بیماری که در آنها دیده شود از نظر ابتلا به آنفلوآنزا مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

در روزهای گذشته نیز مواردی از جسد پرندگانی که احتمالا بر اثر آنفلوآنزای پرندگان تلف شده‌اند دست کم در ۹ استان ایران مشاهده شده بود.

سازمان دامپزشکی کشور نیز از افزایش شیوع آنفلوآنزای پرندگان خبر‌می‌دهد. فرزاد طلاکش، دبیر کل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار کشور با اشاره به گستردگی شیوع آنفلوآنزای پرندگان نسبت به سال گذشته، در گفتگویی با شبکه خبر تلویزیون ایران گفت که سازمان دامپزشکی به تنهایی نمی‌تواند با این بحران مقابله کند و به همکاری دستگاه‌های مرتبط نیازمند است.

شیوع آنفلوآنزای پرندگان به گفته برخی مسئولان به درجه «فوق حاد» رسیده است. رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر حمایت جدی‌تر از سازمان دامپزشکی برای مقابله با «آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان» گفت که سازمان دامپزشکی در این زمینه با کمبود منابع مالی روبرو است.

علی محمد شاعری در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت همچنین از تشکیل جلسه ویژه‌ای با حضور معاون رئیس جمهور برای بررسی شیوع این بیماری پرندگان خبر داد.

آنفلوآنزای مرغی یک بیماری ویروسی است که یک نوع از آن در سال ۲۰۱۰ میلادی در آسیای جنوب شرقی شایع شد و چندین قربانی گرفت.

اپیدمی #آنفلوآنزای_مرغی بسیار جدی است.
بعداز شیوع درمرغداری‌های تهران و دو تالاب کشور، دوستی این با عکس از مرگ پرندگان مهاجر در کیش خبر داده pic.twitter.com/FeYsfKtK7r

— امید توشه (@tousheh) 26 décembre 2016

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دانشمندان به دنبال کشف علت مرگ مرموز پرنده‌های دریایی در شمال هلند

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد