حشدالشعبی چگونه با تجارت ضایعات آهنی مانده از جنگ با داعش ثروتمند شده؟

حشدالشعبی چگونه با تجارت ضایعات آهنی مانده از جنگ با داعش ثروتمند شده؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نیروهای حشدالشعبی کنترل بازار آهن در عراق را به دست گرفته‌اند و با فروش ضایعات باقی‌مانده از ادوات جنگی و ماشین آلات جنگ با داعش میلیون‌ها دلار درآمد کسب کرده‌اند.

آگهی

گروه شیعه حشد الشعبی در عراق که با حمایت ایران توانستند نیروهای داعش را از این کشور خارج کنند، کنترل تجارت فلزات بازیابی شده از ابزارآلات جنگی با داعش را به دست گرفته‌اند. 

رویترز در گزارشی اختصاصی می‌گوید میلیون‌ها قطعه آهن و فولاد از خودروهای انتحاری گرفته تا ادوات و تجهیزات به جای مانده از جنگ با داعش در سرتاسر مناطق شمالی و مرکزی عراق انباشته شده است که کنترل این حجم عظیم از ضایعات را نیروهای شبه‌نظامی که تحت حمایت ایران هستند، برعهده گرفته‌اند. رویترز به نقل از آهن‌فروشان و ضایعاتی‌های موصل در شمال عراق مدعی شده که حشد الشعبی از طریق فروش این حجم از آهن قراضه، توانسته میلیون‌ها دلار به دست آورد.

**بیشتر بخوانید: **

این در حالیست که نیروهای حشد الشعبی هرگونه انجام فعالیت تجاری با ضایعات باقی‌مانده از دوران جنگ با داعش که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ به طول انجامید را رد می‌کنند.

اما کسانی که در این صنعت فعال هستند، می‌گویند افراد نزدیک به این گروه، مواد و فلزات به دست آمده را در صنایع ساختمانی و صنعتی استفاده و از منافع مالی آن بهره‌مند می‌شوند. 

منابع رویترز می‌گویند اعضای این گروه از نفوذ خود استفاده می‌کنند و گاهی فضای بازار را امنیتی می‌کنند و با تهدید افراد در بازار کنترل اوضاع را به دست می‌گیرند و این فلزات را از مناطقی چون موصل به شمال عراق که بازار بهتری دارد منتقل می‌کنند. بخش کوچکی از این فلزات به فولاد تبدیل می‌شود و برای بازسازی مناطق آسیب دیده استفاده می‌شود و البته بیشتر در مناطق شیعه نشین مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. 

تجارت این فلزات یکی از راه‌هایی است که به کمک آن این شبه نظامیان کنترل خود را بر مناطق جنگ زده حفظ کرده‌اند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حیدر عبادی دستور ادغام «حشد الشعبی» در ارتش عراق را صادر کرد

نیروهای پیشمرگه هشدار حشد‌الشعبی برای تخلیه محور استراتژیک در جنوب کرکوک را رد کردند

سفیر آمریکا در عراق: داعش همچنان یک تهدید محسوب می‌شود