گوردون بنکس دروازه‌بان افسانه‌ای انگلستان درگذشت

گوردون بنکس دروازه‌بان افسانه‌ای انگلستان درگذشت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بهترین دروازه‌بان تاریخ بریتانیا در ۸۱ سالگی دار فانی را وداع گفت.

آگهی

بزرگ‌ترین دروازه‌بان تاریخ بریتانیا در ۸۱ سالگی تسلیم سرطان شد.

گوردون بنکس دروازه‌بان افسانه‌ای انگلستان صبح روز سه‌شنبه ۱۲ فوریه در خانه‌اش درگذشت. بنکس تنها دروازه‌بان انگلستان است که توانسته این کشور را به قهرمانی جام جهانی برساند.

او یکی از اصلی‌ترین پایه‌های موفقیت شاگردان سر الف رمزی در جام جهانی ۱۹۶۶ بود. انگلستان در آن دوره موفق شد به افتخاری نائل آید که دیگر هیچوقت برای سه‌شیرها تکرار نشد.

بازی‌های به یادماندنی این گلر افسانه‌ای برای طرفداران فوتبال کلاسیک هیچوقت از یاد نخواهد رفت. آقای بنکس که چندسالی بود به سرطان کلیه مبتلا شده بود، همچنان شور و شوق زیادی به زندگی داشت. در هنگام برگزاری رقابت‌های جام جهانی روسیه وقتی بنکس به دعوت فیفا به روسیه رفته بود، شایعه درگذشت او در برخی رسانه‌های انگلیسی منتشر شده بود که او به شدت نسبت به انتشار آن واکنش نشان داد.

بنکس در ۳۰ دسامبر ۱۹۳۷ در شفلید انگلستان دیده به دنیا آمد. اوکه فوتبال حرفه‌ای اش را در تیم چسترفیلد آغاز کرد در ادامه به تیم‌های‌های لستر سیتی و بعدها استوک سیتی پیوست.

تقابل او و پله در جام جهانی ۱۹۷۰ یکی از قاب‌های ماندگار و کلاسیک تاریخ جام جهانی است. جایی که برزیل و انگلستان در مرحله مقدماتی با یکدیگر همگروه بودند و برزیل موفق شد با تک گل دقیقه ۶۰ جرزینیو به پیروزی دست یابد و به عنوان سرگروه به دور بعدی مسابقات راه یابد.

بنکس چندی پیش در یک گفتگو از عشق و علاقه خود به فوتبال گفته بود. «آرزو داشتم که می‌شد هنوز هم بازی کنم. هنوز هم اگر بتوانم برای دیدن بازی‌های استوک به استادیوم می‌روم. این بزرگ‌ترین نبرد زندگی من است. هرگز آن عصر آفتابی را که در ویمبلی با مدال قهرمانی جهان دور افتخار زدیم را فراموش نمی‌کنم. فریاد مردم را فراموش نمی‌کنم. هنوز آن را می‌شنوم. خوش‌شانس بودم که این خاطره را دارم.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتایج یک مطالعه: مغز دروازه‌بان‌ها دنیا را به طور متفاوتی درک می‌کند

لاشه هواپیمای حامل فوتبالیست آرژانتینی در اعماق کانال مانش پیدا شد

پیام صوتی «مرگ‌آلود» فوتبالیست آرژانتینی از فراز آسمان