برکسیت بدون توافق؛ گزینه اعمال حکومت نظامی وجود دارد

برکسیت بدون توافق؛ گزینه اعمال حکومت نظامی وجود دارد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

منع رفت و آمد و اجرایی کردن قانون محدودیت آزادی‌های فردی مصوب سال ۲۰۰۴، دیگر گزینه‌های روی میز دولت بریتانیا برای مقابله با آشوب‌های احتمالی ناشی از برکسیت است.

آگهی

وزیر بهداشت بریتانیا می‌گوید دولت این کشور در صورت بروز ناآرامی احتمالی در پی اجرای برکسیت، امکان اعلام حکومت نظامی را دارد. مت هانکوک، وزیر بهداشت دولت محافظه‌کار ترزا می البته می‌گوید کابینه تمرکزی برای اجرای حکومت نظامی ندارد.

هفته‌نامه ساندی‌تایمز روز یکشنبه به نقل از یک منبع آگاه -که نخواست نامش فاش شود- گزارش کرده بود که دولت پیش از این امکان اعلام حکومت نظامی، مقررات منع رفت‌وآمد، و به‌کارگیری ارتش را برای مقابله با شورش‌های احتمالی در صورت خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا، بررسی کرده است.

وزیر بهداشت پس از انتشار این گزارش و در مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی گفت: «[احتمال برقراری حکومت نظامی] به‌شکل خاص بررسی نشده است.» وی افزود: «این گزینه بخشی از قوانین است اما بطور ویژه توجه ما را به خود جلب نکرده است.»

رویترز
مت هنکوک، وزیر بهداشت بریتانیا به پرسش‌های بی‌بی‌سی درباره امکان برقراری حکومت نظامی جواب دادرویترز

بریتانیا در حالی خود را برای خروج از اتحادیه اروپا در روز ۲۹ مارس آماده می‌کند که مجلس عوام این کشور هفته گذشته با رد توافق ترزا می و اتحادیه اروپا برای اجرای «برکسیت» احتمال جدایی بدون توافق را بیش از پیش پررنگ کرده است.

بیشتر بخوانید:

ساندی‌تایمز در گزارش خود آورده است که با احتمال بروز قحطی غذا و دارو در صورت خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا، امکان اجرای قانون محافظت از شهروندان غیرنظامی در موقعیت‌های اضطراری در جلسه‌های کابینه مورد بررسی قرار گرفته است. این قانون (Civil Contingencies Act) که مصوب سال ۲۰۰۴ میلادی است، به دولت این فرصت را می‌دهد تا در صورت تهدید حیات، سلامتی و امنیت شهروندان یا کمبود مایحتاج تصمیم‌های مقتضی را اتخاذ کند. وزیر بهداشت بریتانیا می‌گوید صنعت داروسازی این کشور تمام تلاش خود را کرده است تا در صورت برکسیت بدون توافق و بروز مشکلات مرزی، بریتانیا با مشکل کمبود دارو رو‌به‌رو نشود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برکسیت و شهروندان اتحادیه اروپا؛ اپلیکیشنی برای ادامۀ اقامت در بریتانیا

نتایج تحقیقات تازه در بریتانیا: کارگران مهاجر پس از برکسیت با خطر برده‌داری مدرن و استثمار مواجه‌اند

مذاکرات پسا برکسیت بریتانیا و کانادا به‌دلیل اختلاف بر سر گوشت گاو و پنیر شکست خورد