سرمایه‌گذاری ایرانیان در ترکیه به امید اخذ تابعیت

عکس از رویترز
عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شهروندان ایرانی با خرید ۹۴۴ واحد مسکونی در شهرهای مختلف ترکیه، سه برابر مدت مشابه در سال گذشته خانه خریداری کرده‌اند.

آگهی

سرمایه‌گذاران ایرانی به دنبال تحولات در بازار ارز و کاهش ارزش پول ملی راهی کشورهای همسایه‌ شده‌اند تا بتوانند فضای مناسبی برای سرمایه‌گذاری به دست آوردند. این سرمایه‌گذاری‌ها اغلب با هدف اخذ تابعیت کشور مقصد انجام می‌شود.

رویای دست یافتن به پاسپورت اروپایی خیلی از ایرانیان را راهی گرجستان کرده تا با سرمایه‌گذاری در این کشور راهی به اروپا باز کنند و برخی دیگر را راهی ترکیه کرده تا در کشور همسایه جایی برای زندگی و سرمایه‌گذاری و اخذ تابعیت به دست آورند.

وعده بازگرداندن احترام به پاسپورت ایرانی

حسن روحانی، رییس جمهوری ایرام بهمن‌ ماه ۹۲ به داووس رفت و در سخنرانی خود در این اجلاس همه شرکت‌های خارجی از جمله شرکت‌های نفتی را دعوت کرد تا در ایران سرمایه‌گذاری کنند. او گفت: «درهای اقتصاد ایران به روی جهان باز است.» یکی از وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی در جریان مبارزات انتخاباتی سال ۹۲ بازگرداندن احترام به پاسپورت ایرانی بود.

جایگاه پاسپورت ایران در جهان

خبرگزاری آنا خبر داده که شهروندان ایرانی با گذرنامه کنونی می‌توانند بدون ویزا به ۵۴ کشور در سراسر جهان سفر کنند. در این فهرست ۱۹ کشور از قاره آفریقا، ۸ کشور از قاره آمریکا، ۱۶ کشور از قاره آسیا، ۵ کشور از قاره اروپا و ۶ کشور از قاره اقیانوسیه قرار دارند. با این حال رتبه جهانی پاسپورت ایرانی چندان مطلوب نیست. سال ۲۰۱۲ پاسپورت ایرانی در میان ۱۰۰ کشوری که اعتبار گذرنامه آنها بررسی شده بود، در رتبه ۹۶ قرار گرفت و در سال ۲۰۱۳ در رتبه ۸۶ در میان کشورهای جهان. سایت پاسپورت ایندکس نیز در رده‌بندی‌های اخیر نیز رتبه پاسپورت ایران در سال ۲۰۱۷ را ۸۹ و سال ۲۰۱۸ را ۹۰ برآورد کرده است.

تسهیلات ترکیه برای جذب سرمایه‌گذار بیشتر

سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در ترکیه این روزها بیش از هر زمان دیگری قابل توجه است. کشور ترکیه در سپتامبر سال ۲۰۱۸ میلادی با تسهیل شرایط کسب اقامت این کشور از سوی خارجیان به افزایش این روند کمک کرده است.

بر اساس قوانین جدید سال ۲۰۱۸ اداره مهاجرت، با خرید ملک و یا املاکی به ارزش سیصد هزار دلار آمریکا امکان دریافت پاسپورت و شهروندی دائم ترکیه برای شهروندان خارجی مهیا می‌شود. همچنین از سال ۲۰۱۷ قانون محدودیت خروج از ترکیه در سال برای متقاضان اقامت ترکیه با خرید خانه برداشته شد. دولت ترکیه با تغییر بعضی از قوانین مهاجرتی، شرایط کسب شهروندی این کشور برای اتباع خارجی را آسان‌تر کرد. رضا کامی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه با استناد به آمار غیررسمی به ایلنا گفته بود: «شهروندان ایرانی از ابتدای امسال هزار خانه مسکونی در شهرهای مختلف ترکیه خریده‌اند. متوسط قیمت این خانه‌ها ۱۶۰ هزار دلار اعلام شده است.»

افزایش موج خرید خانه توسط ایرانی‌ها در ترکیه

تحولات در بازار ارز و کاهش ارزش پول ملی یکی از دلایل افزایش میزان سرمایه‌گذاری ایران در کشورهای همسایه و از جمله ترکیه به شمار می‌رود. خبرگزاری ایرنا نیز پیش از این به داده‌های مرکز آمار ترکیه اشاره داشت و اعلام کرد که شهروندان ایرانی با خرید ۹۴۴ واحد مسکونی در شهرهای مختلف این کشور، سه برابر مدت مشابه در سال گذشته خانه خریداری کرده‌اند.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

سفر به ۱۱۳ کشور جهان بدون ویزا

سرمایه‌گذاری و خرید ملک از سوی شهروندان ایرانی بیش از همه به دلیل کسب شهروندی ترکیه انجام می‌شود. با پاسپورت ترکیه می‌توان بدون ویزا به ۱۱۳ کشور جهان سفر کرد. این در حالیست که با وجود وعده حسن روحانی، رییس جمهوری ایران برای ارتقای سطح گذرنامه ایرانی‌ها در طی سال‌های اخیر محدودیت‌های سفر به کشورهای خارجی کماکان پیش روی شهروندان ایرانی است.

به ویژه اینکه دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا نیز شرایط حضور شهروندان ایرانی در آمریکا را ذیل مقررات سخت‌گیرانه قرار داده است.

اخذ اقامت ترکیه با ۲۵۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری

یکی از شهروندان ایرنی که به تازگی در ترکیه خانه خریده به خبرگزاری آناتولی گفته است: «با خرید ملک یا زمین در ترکیه به ارزش ۲۵۰ هزار دلار می توان به پاسپورت و حق اقامت در این کشور دست یافت. همچنین مقدار تعیین شده برای اخذ تابعیت از طریق سرمایه‌گذاری در بانک‌های دولتی نیز به مدت ۳ سال یا خرید ابزارهای بدهی دولتی از ۳ میلیون دلار به ۵۰۰ هزار دلار کاهش یافته است.»

به همین خاطر مبلغ تعیین شده برای کسب شهروندی از طریق خرید سهام و املاک و یا مشارکت در صندوق سرمایه‌گذاری از ۱.۵ میلیون دلار به ۵۰۰ هزار دلار کاهش یافته است.

تاسیس ۲۵ شرکت و کارخانه ایرانی در ازمیر

حسین آریان رئیس انجمن همکاری منطقه‌ای اژه و ایران که از سال ۲۰۱۱ در ازمیر ترکیه تاسیس شده به روزنامه دنیا در ترکیه گفت: «ایرانیان در ازمیر ۲۵ شرکت تاسیس کرده‌اند که ۶ تای آن کارخانه است. در ۳ سال اخیر در ازمیر ۲۵ شرکت ایرانی تاسیس شده‌اند. از این‌ها ۱۵ شرکت از دبی به ازمیر منتقل شده‌اند.» اتحادیه بورس و اتاق بازرگانی ترکیه سال ۲۰۱۸ آماری منتشر کرد که در آن به سرمایه‌گذاری خارجی کشورهای مختلف در این کشور اشاره داشت. بر اساس این آمار در مجموع ۳۵۳۵ شرکت با مشارکت خارجیان در ترکیه تاسیس شده است. از این شرکت‌ها ۴۳۸ متعلق به سوری‌ها، ۳۶۲ متعلق به آلمانی‌ها و ۲۶۶ متعلق به ایرانی‌ها است. یک شهروند ایرانی دیگر نیز درباره سرمایه‌گذاری و تجارت در ترکیه به خبرگزاری آناتولی گفت: «با خرید اوراق بهادار به ارزش ۵۰۰ هزار دلار در بانک‌های ترکیه یا با تاسیس کارگاه و استخدام ۵۰ شهروند ترک به راحتی و در عرض ۴۵ روز امکان دستیابی به پاسپورت این کشور فراهم می‌شود.»

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترکیه؛‌ ویلاهای لوکسی که در اثر رکود اقتصادی خالی مانده‌اند

تلاش روسیه، ایران و ترکیه برای حذف دلار از مبادلات فی‌مابین

تحولات در بانک مرکزی ترکیه؛ دلایل استعفای حفیظه ارکان و چشم‌انداز اقتصادی در آستانه انتخابات چیست؟