هشدار مقامات اندونزی: از سواحل مشرف به قله آتشفشانی دوری کنید

 هشدار مقامات اندونزی: از سواحل مشرف به قله آتشفشانی دوری کنید
Copyright عکس از آسوشیتدپرس
Copyright عکس از آسوشیتدپرس
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس سازمان هواشناسی اندونزی معتقد است که وضعیت ناپایدار کنونی به صورت بالقوه می تواند سبب رانش زمین و فرو رفتن بخش عمده ای از صخره های دهانه دریا به دورن آب شود که این خود زمینه ساز بروز سونامی دیگری است.

آگهی

مقامات اندونزی همزمان با سالگرد زمین لرزه و سونامی سال ۲۰۰۴ میلادی بار دیگر از ساکنان این کشور خواستند از سفر به سواحل و مناطقی که همچنان با خطر سونامی و فوران های آتشفشانی مواجه اند، خودداری کنند.

هجوم امواج خروشان ناشی از سونامی شنبه شب مناطق ساحلی مشرف به تنگه سوندا، آبراهی بین دو جزیره جاوه و سوماترا در اندونزی را در هم کوبید و ضمن برجای گذاشتن خسارات فراواران بر اساس آخرین خبرها بیش از ۴۲۰ کشته برجای گذاشت.

این سونامی که به دنبال فوران آتشفشان آناک کراکاتوآ و جاری شدن خاکسترها و مواد مذاب آتشفشانی به بستر دریا روی داد همچنین بیش از هزاران آواره برجای گذاشته است. کارشناسان و مقامات محلی نسبت به فعال شدن مجدد قله آتشفشانی و هجوم دوباره موج های خروشان و ویرانگر هشدار داده اند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

سازمان ژئوفیزیک و هواشناسی اندونزی از ساکنان این کشور خواسته است دست کم پانصد متر یا یک کیلومتر از سواحل تنگه سوندا فاصله بگیرند. بر این اساس کارمندان دولت در مناطق یاد شده به طور روزانه تحولات مربوط به وضعیت قله آتشفشانی آناک کراکاتوآ را پیگیری می کنند.

سازمان هواشناسی اندونزی همچنین از احتمال ریزش شدید باران و شدت گرفتن هجوم امواج دریا در روز چهارشنبه خبر داده است.

رئیس سازمان هواشناسی اندونزی معتقد است که وضعیت ناپایدار کنونی به صورت بالقوه می تواند سبب رانش زمین و فرو رفتن بخش عمده ای از صخره های دهانه دریا به دورن آب شود که این خود می تواند زمینه ساز وقوع سونامی دیگری شود.

سونامی مرگبار اخیر در اندونزی همچنین تاکنون بیش از ۱۴۰۰ مصدوم برجای گذاشته و ۱۲۸ تن نیز در پی وقوع این سانحه طبیعی مفقود شده اند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شمار قربانیان سونامی اندونزی از مرز ۴۰۰ نفر گذشت

اندونزی؛ بیش از هزار نفر در جریان زمین لرزه و سونامی ناپدید شده اند

اندونزی، حادثه دیدگان زمین لرزه و سونامی به دنبال تامین مایحتاج اولیه