اعتراضات ۱۵ هزار نفرۀ بوداپست به «قانون بردگی» ویکتور اوربان

اعتراضات ۱۵ هزار نفرۀ بوداپست به «قانون بردگی» ویکتور اوربان
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این اولین دور اعتراضات گسترده علیه ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان از زمان به قدرت رسیدن او در سال ۲۰۱۰ میلادی محسوب می‌شود.

آگهی

بیش از ۱۵ هزار تن از معترضان به اصلاحات انجام شده از سوی دولت مجارستان در قوانین کار، یکشنبه شب برای چهارمین شب پیاپی به خیابان‌های بوداپست آمدند تا بزرگترین تجمع اعتراضی هفته را در پایتخت مجارستان برگزار کنند.

اصلاحات مد نظر دولت محافظه‌کار ویکتور اوربان در قوانین کار که از سوی معترضان «قانون بردگی» نام گرفته، به کارفرمایان اجازه می‌دهد تا از نیروی کار خود بخواهند سالانه صدها ساعت بیشتر کار کنند.

معترضان خشمگین در هوای زیر صفر درجه در حالی که شعارهایی در حمایت از دموکراسی همچنین شعار «اوربان برو گمشو» سر می‌دادند، به سمت ساختمان تلویزیون عمومی کشور به حرکت درآمدند. آنها امیدوار بودند بتوانند بیانیه‌ای را از این کانال تلویزیونی منتشر کنند اما موفق به این کار نشدند.

در بخشی از راهپیمایی یکشنبه شب، معترضان با نیروهای پلیس درگیر شدند. در جریان این درگیری‌ها معترضان از نارنجک‌های دودزا استفاده کردند و پلیس نیز به گاز اشک‌آور روی آورد.

این اولین دور اعتراضات گسترده علیه ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان از زمان به قدرت رسیدن او در سال ۲۰۱۰ میلادی محسوب می‌شود. در جریان این اعتراضات، تمام احزاب مخالف او از حزب سبز گرفته تا راستهای افراطی حضور دارند.

این اعتراضات همچنین خشونت‌آمیز‌ترین اعتراضات مجارستان در ۱۰ سال گذشته محسوب می‌شود. در جریان این اعتراضات که چهار روز از آغاز آن می‌گذرد دهها نفر دستگیر و چند نیروی پلیس نیز زخمی شده‌اند.

قانون بردگی

پارلمان مجارستان روز پنج‌شنبه قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن به کارفرمایان اجازه می‌داد تا از نیروی کار خود بخواهند سالانه ۲۵۰ تا ۴۰۰ ساعت بیشتر کار کنند و در مقابل بتوانند پرداخت مبلغ اضافه کاری به نیروی کار را تا سه سال به تاخیر بیندازند.

دولت ویکتور اوربان اصرار دارد که با تصویب این قانون، به دنبال کمک به صاحبان کسب و کاری است که نیروی کار کمی در اختیار دارند و به دنبال کمک به نیروی کاری است که حاضر به انجام اضافه کاری و دریافت دستمزد بیشتر هستند.

انگشت اتهامات دولت به سوی جورج سوروس

رسانه‌های نزدیک به دولت مجارستان در برنامه‌های خود این اعتراضات را توطئه جورج سوروس، میلیاردر مشهور مجار-آمریکایی توصیف می‌کنند یعنی فردی که همواره از سوی ویکتور اوربان به عنوان دشمن و عامل ناآرامی ها در کشور معرفی شده است.
فیدز، حزب حاکم مجارستان نیز روز شنبه اعلام کرد که در پشت این «شورش‌های خیابانی» گروههای «جنایتکار» قرار دارند.

اما از نظر بسیاری از مجارها، این اعتراضات تنها نتیجۀ تصویب قانون جدید کار نیست بلکه نتیجۀ استبداد توأم با خشونت ویکتور اوربان در هشت سال گذشته است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طرح «نژادمحور» اوربان برای افزایش باروری نسل مجار؛ وام خاص به خانواده‌های پرجمعیت

قاچاقچیان کامیون مرگ مجارستان به ۲۵ سال زندان محکوم شدند

مجارستان سخت ترین مانع برای رسیدن پناهجویان به اروپای غربی