دولت آلمان به کودکانی که از قلمرو نازی‌ها فرار کردند، غرامت می‌پردازد

دولت آلمان به کودکانی که از قلمرو نازی‌ها فرار کردند، غرامت می‌پردازد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت آلمان از سال ۱۹۵۲ میلادی تا کنون بیش از ۸۰ میلیارد دلار برای جبران خسارات به افرادی پرداخت کرده که قربانی هولوکاست بوده‌اند.

آگهی

دولت آلمان به افرادی که در دوران کودکی برای نجات از سیطرۀ نازی‌ها مجبور به فرار و ترک خانواده‌هایشان شده‌اند، غرامت می‌پردازد. این غرامت، نمادی از به رسمیت شناختن رنجی است که این کودکان در گذشته متحمل شده‌اند.

این خبر از سوی سازمان غیردولتی «Conference on Jewish material claims against Germany» که در موضوع جبران این خسارت با دولت آلمان مذاکره کرده است، منتشر شد.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

به گفتۀ این سازمان که در نیویورک مستقر است، برلین موافقت کرده که تنها برای یکبار مبلغ ۲۵۰۰ یورو را به آن دسته از افرادی بپردازد که جزو جمعیت ۱۰ هزار نفرۀ کودکانی بودند که در چهارچوب عملیات موسوم به ««کیندرترانسپورت»» (Kindertransport) مجبور به فرار از قلمرو نازی‌ها شدند و هنوز زنده هستند.

بسیاری از این کودکان که عمدتا یهودی و تبعۀ کشورهای آلمان، اتریش، چک و لهستان بودند، در جریان هولوکاست به کمک گروههای یهودی توانستند خاک نازی‌ها را ترک کنند. آنها دیگر هرگز نتوانستند والدین خود را ببینند بویژه آنکه والدین بسیاری از آنها در اردوگاههای نازی‌ها کشته شدند.

امسال هشتادمین سال آغاز عملیات انتقال کودکان از آلمان و دیگر کشورهای اروپایی به بریتانیا است و گمان می‌رود که همچنان حدود ۱۰۰۰ نفر از این کودکان، زنده باشند.

اولین گروه از این کودکان در دسامبر ۱۹۳۸ میلادی و آخرین گروه آنها در مه ۱۹۴۰ میلادی خاک نازی‌ها را ترک کردند.
این کودکان پس از ترک قلمرو نازی‌ها در میان خانواده‌های بریتانیایی، همچنین در خوابگاهها و مدارس و مزرعه‌ها جای داده شده اند. گروهی از این کودکان نیز بعدها به کشورهایی همچون ایالات متحده آمریکا، اسرائیل، کانادا و استرالیا فرستاده شدند.

بازماندگان این حادثه هم اکنون حدود ۸۰ سال سن دارند و همچنان به خاطرات مربوط به این فرار به تلخی می‌نگرند: لحظه‌ای که برای آخرین بار با والدین و خواهران و برادران خود خداحافظی کرده‌اند، به تنهایی سوار قطار شده‌اند تا به سوی آینده‌ای ناشناخته گام بردارند.

دولت آلمان از سال ۱۹۵۲ میلادی تا کنون بیش از ۸۰ میلیارد دلار برای جبران خسارات به افرادی پرداخت کرده که قربانی هولوکاست بوده‌اند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترامپ: ایده نامزدی کانیه وست در انتخابات ریاست جمهوری جالب است

بازمانده هولوکاست: مادرم تنها قهرمان زندگی من است

کشف یادداشتهای روزانه طراح هولوکاست