کره شمالی: تحریم‌های حقوق بشری آمریکا راه خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره را می‌بندد

کره شمالی: تحریم‌های حقوق بشری آمریکا راه خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره را می‌بندد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایالات متحده آمریکا دوشنبه هفته گذشته اعلام کرد سه مقام رسمی کره شمالی را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم کرده است. یکی از این افراد، از نزدیک‌ترین مشاوران کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی است.

آگهی

کره شمالی با محکوم کردن تحریم‌های جدید ایالات متحده آمریکا علیه این کشور، واشنگتن را به گشودن آتش متقابل و توقف دائم برنامه خلع سلاح هسته‌ای» خود تهدید کرد.

تهدیدها و تغییر لحن کره شمالی پس از آن روی داد که ایالات متحده آمریکا دوشنبه هفته گذشته اعلام کرد سه مقام رسمی کره شمالی را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم کرده است. یکی از این افراد، از نزدیک‌ترین مشاوران کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی است.

روند خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی از زمان دیدار کیم جونگ اون و دونالد ترامپ در ماه ژوئن در سنگاپور پیشرفت اندکی داشته است. قرار بود مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا و کیم یونگ چول، عضو عالی‌رتبه حزب کارگران کره شمالی برای چگونگی اجرایی کردن توافق طرفین و تدوین یک برنامه زمانبندی با یکدیگر دیدار کنند. اما برگزاری این دیدار ناگهان در ماه نوامبر لغو شد.

بیشتر بخوانید:

در حالی که دونالد ترامپ بارها از اراده خود و کیم جونگ اون برای بهبود روابط دوجانبه و عاری‌سازی شبه جزیره کره از سلاح‌های هسته‌ای سخن گفته است، پیونگ‌یانگ وزارت خارجه ایالات متحده را به تمایل «برای بازگرداندن مناسبات به دوران پرتنش سال گذشته» متهم می‌کند.

وزار خارجه کره شمالی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «اگر دولت آمریکا گمان می‌کند تشدید تحریم‌ها و افزایش فشار بر کره شمالی این کشور را به کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌ای وادار می‌کند، [باید بداند] که این بزرگ‌ترین اشتباه آن‌ها خواهد بود و راه را برای همیشه بر روند غیرهسته‌ای شدن شبه جزیره کره خواهد بست؛ نتیجه‌ای که هیچکس تمایلی به آن ندارد.»

بیانیه وزارت خارجه کره شمالی همچنین اعمال هشت دور تحریم علیه شرکت‌ها، افراد و کشتی‌های کره شمالی، چین و دیگر کشورهای طرف قرارداد با پیونگ یانگ را محکوم کرد.

از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، روابط پرتنش میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ بحرانی شد. کره شمالی موشک‌های دوربرد و تسلیحات هسته‌ای بیشتری آزمایش کرد و جنگ لفظی میان رهبران دو طرف، شدت گرفت. با این حال دونالد ترامپ در اوج تنش‌ها با کیم جونگ اون دیدار کرد.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش سازمان ملل از تاسیسات تسلیحاتی مخفی کره‌شمالی

کیم جونگ اون به دنبال کسب امتیاز در دیدار دوم با ترامپ

محکومیت دو نوجوان در کره شمالی به ۱۲ سال کار با اعمال شاقه به دلیل تماشای ویدیوهای کره جنوبی