کیم جونگ اون به دنبال کسب امتیاز در دیدار دوم با ترامپ

دیدار شی جین‌پینگ و کیم جونگ اون، سران چین و کره شمالی در پکن
دیدار شی جین‌پینگ و کیم جونگ اون، سران چین و کره شمالی در پکن Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سران آمریکا و کره شمالی در ماه ژوئن گذشته برای نخستین بار در سنگاپور با یکدیگر ملاقات کردند. با این حال از آن زمان هر دو کشور باز هم اتهام‌هایی را به یکدیگر وارد کردند، تا جایی که در انجام ملاقات بعدی سران دو کشور تردید به وجود آمده بود.

آگهی

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به فکر کسب امتیاز از آمریکا در دیدار آتی خود با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور است.

برخی رسانه‌های چین روز پنج‌شنبه ۲۰ دی با گمانه‌زنی در مورد مفاد گفتگوهای کیم جونگ اون با شی جین‌پینگ در پکن نوشته‌اند که احتمالا رهبر کره شمالی در دیدار با رئیس جمهوری چین در مورد قصد خود برای امتیازگیری از آمریکا سخن گفته است. به نوشته این رسانه‌ها رهبر کره شمالی درصدد است تا از دیدار آتی خود با رئیس جمهوری آمریکا نتایج عینی‌تری حاصل کند و در ازای هسته‌ای‌زدایی شبه‌جزیره کره که مد نظر آمریکاست، امتیازاتی از دولت واشنگتن بگیرد.

خبرگزاری چینی شین‌هوا به نقل از کیم جونگ اون نوشت: «کره شمالی در تلاش است تا در جریان دومین دیدار سران دو کشور (آمریکا و کره شمالی) نتایجی به دست آورد که جامعه جهانی از آن استقبال کند.»

بیشتر بخوانید

کیم جونگ اون بعد از یک سفر دو روزه به پکن و دیدار با رئیس جمهوری این کشور روز چهارشنبه ۱۹ دی با قطار معروف سبز ضدگلوله خود به پیونگ‌یانگ بازگشت. این چهارمین سفر او به چین در ده ماه گذشته بود و گفته می‌شود موضوع اصلی آن هماهنگی سیاست کره شمالی با چین در آستانه دیدار آتی کیم و ترامپ بوده است. پیش از این مقام‌های رسمی کره شمالی و ایالات متحده طی دیداری در ویتنام درباره مقدمات و جزئیات برنامه ملاقات آتی سران دو کشور با یکدیگر گفتگو کرده بودند.

سران آمریکا و کره شمالی در ماه ژوئن گذشته برای نخستین بار در سنگاپور با یکدیگر ملاقات کردند. با این حال از آن زمان هر دو کشور باز هم اتهام‌هایی را به همدیگر وارد کردند، به حدی که در انجام ملاقات بعدی سران دو کشور تردید به وجود آمده بود.

رویترز
کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی هنگام ترک پکن با قطار شخصیرویترز

سفر کیم جونگ اون گامی از سوی او برای جلب حمایت چین از دیدار آتی او با ترامپ و نیز تلاش برای کاستن از تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی بود که اقتصاد نه چندان روبه‌راه این کشور را تحت تأثیر قرار داده است. از یک سال پیش تا کنون کره شمالی آزمایش موشکی انجام نداده است، اما هیچ گونه تضمینی هم برای ادامه ندادن به فعالیت‌های موشکی خود نداده است.

دسترسی آسان به اخبار روز جهان با اپلیکیشن یورونیوز

به نوشته شین‌هوا، رهبر کره شمالی همچنین گفته است: «همه طرف‌ها باید با هم تلاش کنند تا راه حلی جامع برای شبه‌جزیره کره یافت شود. کره شمالی سیاست هسته‌ای‌زدایی و حل مشکل شبه کره از طریق گفتگو رایزنی را ادامه خواهد داد.»

آقای کیم در پکن خواستار آن شده است که «نگرانی‌های مشروع» کشورش نیز در نظر گرفته شود. منظور او از این نگرانی‌ها به ویژه خواست دولت پیونگ‌یانگ مبنی بر دریافت تضمین برای تأمین امنیت شبه جزیره کره و امضای توافقی برای پایان دادن به نزاع ۶۵ ساله دو کره است. از زمان پایان جنگ دو کره که از ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ به طول انجامید، یک توافق آتش‌بس موقت امضا شد و دو کشور هنوز هم در وضعیت صلح نیستند.

نقش چین

گفته می‌شود شی‌جین‌پینگ نیز به نوبه خود در دیدار با کیم جونگ اون بر پشتیبانی چین از دیدار دوم سران دو کشور آمریکا و کره شمالی تأکید کرده است. او در این دیدار گفته «به لطف تلاش‌های چین» وضعیت در شبه جزیره کره از یک سال پیش تا کنون بسیار بهتر شده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

دونالد ترامپ بارها اظهار امیدواری کرده که چین برای تشویق کیم جونگ اون به اقدام‌های عملی در جهت هسته‌ای‌زدایی پادرمیانی کند، اما مشکل اینجاست که خود آمریکا هم اکنون درگیر تنش و جنگ تجاری با چین است. با این حال چین نوید این را داده است که حساب جنگ تجاری با کمک به برقراری صلح در شبه‌جزیره کره را سوا می‌کند.

کره جنوبی

کره جنوبی نیز به این موضوع واکنش نشان داده است.

مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی روز پنج‌شنبه گفت: «کره شمالی باید اقداماتی شجاعانه در جهت هسته‌ای‌زدایی انجام دهد.» او یکی از این اقدامات را «ترک آزمایش موشک‌های دوربرد» خواند.

به گفته آقای این، چنین اقدامی به کره شمالی این امکان را خواهد داد که در جریان مذاکرات با آمریکا که اکنون به بن‌بست رسیده، امتیازاتی دریافت کند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاخ سفید: رهبران آمریکا و کره شمالی اواخر فوریه دیدار می کنند

کره شمالی: تحریم‌های حقوق بشری آمریکا راه خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره را می‌بندد

آمریکا وزیر امنیت ملی و دو مسئول بلند پایه کره شمالی را تحریم کرد