جهش ۳۱ تا ۴۴ درصدی خط فقر شهری و روستایی در ایران

جهش ۳۱ تا ۴۴ درصدی خط فقر شهری و روستایی در ایران
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران، خط فقر خانوار چهار نفره ساکن تهران را در پایان تابستان سال جاری خورشیدی حدود ۲ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان برآورد کرد.

آگهی

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران، خط فقر خانوار چهار نفره ساکن تهران را در پایان تابستان سال جاری خورشیدی حدود ۲ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان برآورد کرد.

مطابق تازه‌ترین بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس ایران، خط فقر خانوارهایی که در شهرستان تهران زندگی می‌کنند، در فاصله سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ بیش از ۳۱ درصد افزایش یافته است.

در حالی که هر خانوار چهارنفره ساکن شهرستان تهران در بهار سال جاری خورشیدی برای تامین نیازهای اساسی خود نیازمند هزینه کرد ماهانه ۲ میلیون و ۴۵۰ هزارتومان بودند، این رقم تنها به فاصله ۳ ماه به بیش از ۲ میلیون و ۷۲۸ هزارتومان بالغ شده است. این در شرایطی است که خط فقر در سال ۱۳۹۵ برای خانوارهای تهرانی حاضر در خوشه چهارم، ۲ میلیون و ۷۶ هزارتومان ارزیابی شده بود.

نتایج بررسی اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس ایران نشان می‌دهد که حداقل خط فقر برای خانوارهای حاضر در خوشه اول شهری، ماهانه یک میلیون و ۴۸۹ هزارتومان است. خانوارهایی که در این خوشه دسته‌بندی شده‌اند، اکثرا ساکنان شهرهای استان سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان، خراسان شمالی و سمنان هستند. خط فقر ماهانه ساکنان این مناطق نیز طی دو سال گذشته ۳۸۰ هزارتومان افزایش یافته است.

در همین حال، حداقل هزینه اساسی خانوارهای روستایی استان تهران به عنوان خوشه اول روستایی بیش از یک میلیون و ۵۷۸ هزارتومان برآورد شده که از خط فقر خوشه اول شهری بالاتر است.

بیشتر بخوانید:

حداقل خط فقر ارزیابی شده در این بررسی، برای روستاهای استان سیستان و بلوچستان و به میزان ماهانه ۷۸۱ هزارتومان به دست آمده است. این رقم در بهار گذشته ۶۷۶ هزارتومان بوده است.

بر این اساس، خط فقر خانوار روستایی حاضر در خوشه پنجم طی دو سال گذشته نزدیک به ۴۴ درصد افزایش یافته است.

این بررسی بر اساس روش «حداقل نیازهای اساسی تکراری» و با خوشه‌بندی چهارگانه خانوارهای شهری و پنج‌گانه خانوارهای روستایی بر پایه شباهت هزینه مسکن و خوراک(تامین ۲۱۰۰ کیلوکالری در روز) در سراسر ایران انجام شده است.

**بیشتر بخوانید:
**

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نابرابری اقتصادی و راههای مقابله با فقر در دستور کار داووس قرار دارد

انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در ایران آغاز شد

حمله سایبری به سایت مجلس ایران؛ ممنوعیت ورود خبرنگاران و از کار افتادن سیستم رای‌گیری الکترونیکی