اتحاد مردم انگلستان و اسکاتلند در سایه برکسیت

اتحاد مردم انگلستان و اسکاتلند در سایه برکسیت
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«انجام نشدن برکسیت یعنی دو سال دیگر سردرگمی و کشمکش. فقط مشکلات بیشتر درست می‌کند. یکبار تصمیم گرفتیم، همه‌پرسی دوباره لازم نیست.»

آگهی

چگونگی انجام برکسیت با چالش‌های فراوانش به درازا کشیده و خود به دردسری تازه برای مردم گوشه و کنار بریتانیا بدل شده است.

خبرنگار یورونیوز در سفر به نواحی مرزی بریتانیا و صحبت با مردم درباره برکسیت این‌بار به مرز اسکاتلند رفته است.

مهار مهاجرت شعار حامیان خروج از اتحادیه اروپا بود. برای دیدن تأثیر برکسیت بر مهاجران بریتانیا راهی فروشگاه پائولینا می‌رویم؛ زنی لهستانی و صاحب دو فرزند که ۱۴ سال است در بریتانیا زندگی می‌کند. 

پائولینا می‌گوید: «صادقانه بگویم نمی‌دانم چه پیش می‌آید. فقط نگرانم؛ مثل همه. از هر کس درباره اتحادیه اروپا بپرسید، همین جواب را می‌دهد. امیدوارم به خیر بگذرد.»

پائولینا،‌ مهاجر لهستانی می‌گوید نگران آینده بعد برکسیت است

آشا مشتری پائولینا هم که از خانواده‌ای لهستانی می‌آید نگران پیامدهای برکسیت است. او می‌گوید: «خیلی از مهاجران لهستانی نگران زندگی‌شان‌اند. خیلی‌ها هم به کشور خودشان برگشته‌اند که از جهتی خوب است چون بازگشت به ریشه‌ است. اما از طرف دیگر،‌ این مهاجران خیلی چیزها هم به این کشور داده‌اند،‌ وجدان کاری لهستانی‌ها اینجا معروف است.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

در سال ۲۰۱۶ مردم اسکاتلند با اکثریت ۶۲ درصدی به ماندن در اتحادیه اروپا رأی دادند. بنابراین مشتاق بودیم ببینم چه احساسی دارند و فکر می‌کنند کشورشان بعد از برکسیت به کدام سو می‌رود.

در قطار به نیل ۴۰ ساله اهل اسکاتلند برمی‌خوریم که درباره چگونگی انجام برکسیت خوشبین نیست. نیل می‌گوید: ‌«اوضاع خوب نیست. انگار که کار هربار گره می‌خورد. این وضعیت برای من واقعا خسته‌کننده شده است. دیگر برایم مهم نیست توافق‌ با اروپا بر سر چه باشد. فقط می‌خواهم توافق انجام بشود چون خیلی طول کشیده و به نظرم اقتصاد را خفه کرده است.»

نیل اهل اسکاتلند می‌گوید مذاکره بر سر انجام برکسیت خسته‌کننده شده است

نیل که در شرکتی تبلیغاتی کار می‌کند می‌افزاید: «می‌بینم که شرکتها مایل نیستند سرمایه‌گذاری کنند چون همه سردرگم هستند و کسی نمی‌داند فردا چه می‌شود.»

در اسکاتلند با یکی از روستایی‌هایی گفتگو می‌کنیم که برکسیت کار و زندگی‌شان را تهدید می‌کند. گراهام که پنجاه سال در کار دامداری بوده، نظر بسیار سرراستی درباره سیاستمداران دارد.

گراهام می‌گوید:«راستش حتی بچه‌ها هم منطقی‌تر از این آدم‌ها حرف می‌زنند. این‌ها حرف مفت می‌زنند... نمایندگان مجلس را در تلویزیون ببینید مثل بچه‌ها رفتار می‌کنند. توافقی که همه را راضی کند هیچوقت در کار نخواهد بود. باید با آن چه هست کنار بیاییم.»

گراهام هم مانند دیگر مصاحبه‌شوندگان معتقد است وقت زیادی در مذاکرات هدر رفته است. او می‌افزاید: «انجام نشدن برکسیت یعنی دو سال دیگر سردرگمی و کشمکش. فقط مشکلات بیشتر درست می‌کند. یکبار تصمیم گرفتیم، همه‌پرسی دوباره لازم نیست.»

انگلستان و اسکاتلند سالها تلاش کرده‌اند تا با وجود گذشته پیچده‌شان میان خود پلی از اتحاد و همبستگی بسازند. اما در مورد برکسیت چنین اتحادی در کار نیست چراکه ترس و تردیدهای زیادی وجود دارد. باید منتظر بود و دید که سرانجامِ برکسیت چه تأثیری بر این اتحاد خواهد گذاشت. 

**بیشتر بخوانید: **

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتقاد شدید اروپا از تعلیق رای‌گیری توافق‌نامه برکسیت در پارلمان بریتانیا

دیوان دادگستری اروپا: بریتانیا می‌تواند یک‌جانبه روند برکسیت را لغو کند

نتایج تحقیقات تازه در بریتانیا: کارگران مهاجر پس از برکسیت با خطر برده‌داری مدرن و استثمار مواجه‌اند