کدام کشورها از ربات‌ها بجای کارگران استفاده می‌کنند؟

کدام کشورها از ربات‌ها بجای کارگران استفاده می‌کنند؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کره جنوبی، سنگاپور و آلمان بیشترین تعداد ربات‌های کارگر را در خدمت گرفته‌اند.

آگهی

گرچه بحث بر سر استفاده از ربات‌ها بجای کارگران امر تازه‌ای نیست اما شاید بسیاری از ما ندانیم که ربات‌های کارگر در برخی از کشورهای جهان کار خود را آغاز کرده‌ و جایگزین کارگران شده‌اند.

مساله ورود ربات‌ها به زندگی بشر همواره با بیم و امیدهای بسیاری همراه بوده است. از یک سو ربات‌ها زندگی بشر را ساده می‌کنند و از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که با رشد رباتیک و هوش مصنوعی دیگر نیازی به انسان برای انجام کارهای گوناگون وجود نداشته باشد.

گزارش جدید بنیاد غیرانتفاعی اطلاعات، فناوری و نوآوری (ITIF) که یک اندیشکده سیاستگذاری عمومی است نشان می‌دهد که استفاده از ربات‌ها در صنایع گوناگون در کشورهای توسعه یافته رو به افزایش است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

مطالعات این اندیشکده در سال ۲۰۱۷ حاکی از آن است که کره جنوبی، سنگاپور و آلمان بیشترین تعداد ربات‌های کارگر را به خدمت گرفته‌اند. در کره جنوبی ۷۱۰ ربات به ازای هر صدهزار کارگر تولیدی وجود دارد و این رقم در سنگاپور ۶۵۸ و در آلمان ۳۲۲ است.

ربات‌های کارگر اغلب بیش از صدهزار دلار قیمت دارند ولی استفاد از آنها در کشورهای ثروتمند و در برخی صنایع به صرفه است. اما در کشورهای فقیر که دستمزد کارگران در پائین‌ترین سطح ممکن است، این ربات‌ها جایی ندارند. مشخص نیست که این ربات‌ها تا چه زمانی جای کارگران را به طور کامل خواهند گرفت.

هنوز سوالات بسیاری در مورد آینده رباتیک بی‌پاسخ مانده است. آیا ممکن است ربات‌هایی که حاصل نبوغ انسانند روزی جای او را در تمام عرصه‌ها بگیرند و به سلطه بشر بر این کره خاکی پایان بخشند؟

**بیشتر بخوانید: **

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۰ جای شغل روزنامه‌نگاران را می‌گیرد؟

هشدار کارشناسان رباتیک به سازمان ملل: مانع توسعه ربات‌های قاتل شوید

ساعت مچی ۲ میلی‌متری در نمایشگاه‌ «ساعت‌ها و شگفتی‌ها» در ژنوِ سوئیس