مناقشه یمن؛ شرط حوثی ها برای شرکت در مذاکرات صلح

 شرط حوثی ها برای شرکت در مذاکرات صلح
شرط حوثی ها برای شرکت در مذاکرات صلح
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این برای نخستین بار است که شبه نظامیان درگیر با دولت مرکزی در یمن به صورتی علنی و آشکار از شرکت در مذاکرات خبر می دهند و فرمانده یکی از طرف های درگیر به صراحت از تاریخی مشخص برای برپایی گفتگوهای صلح نام می برد.

آگهی

حوثی ها می گویند تنها در صورت دریافت تضمین‌های امنیتی برای تردد و جابجایی در مذاکرات صلح یمن، در مذاکرات سوئد شرکت خواهند کرد.

یک سخنگوی جنبش انصارالله با اعلام مطلب یاد شده شرط کنونی این گروه برای شرکت در مذاکرات آتی صلح را تامین امنیت آنها برای عزیمت به سوئد و برگشت به یمن عنوان کرد.

مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل متحد در امور یمن در تلاش است دولت و شورشیان را به پای میز مذاکرات صلح در سوئد بکشاند تا از این طریق ضمن متوقف کردن ناآرامی ها راه حلی سیاسی برای مناقشه داخلی چهار ساله در این کشور جنگ و قحطی زده پیدا کند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد هم نسبت به برگزاری به موقع مذاکرات صلح ابراز امیدواری کرده است.

سازمان ملل متحد برای برپایی این مذاکرات هنوز به صورت رسمی تاریخ دقیقی را مشخص نکرده است. این در حالیست که بر اساس گزارش منابع دولتی در ایالات متحده آمریکا این مذاکرات قرار است اوایل ماه دسامبر برگزار شود. برخی از دیپلمات های سازمان ملل متحد نیز تصریح کرده اند که مذاکرات یاد شده روز سوم دسامبر در سوئد استارت خواهد خورد.

با این حال محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله و رئیس هیات حوثی‌ها برای مذاکرات صلح، نسبت به جدیت طرف مقابل و به نتیجه رسیدن گفت‌وگوها ابراز تردید کرده است.

محد علی الحوثی؛ فرمانده شورای عالی انقلاب یمن که هدایت شبه نظامیان حوثی را در دست دارد با انتشار توییتی اعلام کرد: «فکر می کنم که اگر خدا بخواهد هیئت نمایندگی ملی (حوثی ها) سوم دسامبر در سوئد خواهد بود، این به شرطی است که تضمین هایی برای خروج و بازگشت امن به کشور دریافت کنیم.»

رهبر شورشیان حوثی همچنین در ادامه لزوم دریافت نشانه های مثبت دال بر مهم بودن برقراری صلح برای دیگر طرف های درگیر در مناقشه را برای برپایی مذاکرات و نیز به نتیجه رسیدن آن ضروری و مهم قلمداد کرد.

این برای نخستین بار است که شبه نظامیان درگیر با دولت مرکزی در یمن به صورتی علنی و آشکار از شرکت در مذاکرات خبر می دهند و فرمانده یکی از طرف های درگیر به صراحت از تاریخی مشخص برای برپایی گفتگوهای صلح نام می برد. گفتنی است که حوثی‌ها پیش از این همواره اعلام می کردند که از تلاش های صلح حمایت می کنند.

از سوی دیگر دولت یمن تحت ریاست عبد ربه منصور هادی پیشتر برای شرکت در مذاکرات صلح تحت نظارت سازمان ملل متحد در سوئد اعلام آمادگی کرده بود.

مارتین گریفیث، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد هفته گذشته برای تشدید تلاش ها و متقاعد کردن طرف های درگیر در مناقشه جهت شرکت در مذاکرات صلح به یمن سفر کرد.

آخرین دور گفتگوها میان طرف های درگیر در مناقشه یمن قرار بود ماه سپتامبر در ژنو برگزار شود که بدلیل امتناع حوثی ها لغو شد. شبه نظامیان با طرح نگرانی در خصوص امنیت تردد از شرکت در این مذاکرات خودداری کردند.

جنگ داخلی یمن که از سال ۲۰۱۵ با مداخله نظامی ائتلاف نظامی تحت رهبر عربستان سعودی شدت گرفت تا کنون بیش از ده هزار کشته برجای گذاشته و فجیع ترین بحران انسانی را در عصر حاضر رقم زده است.

این کشور جنگ زده هم اکنون به دو بخش تقسیم شده است. نیروهای وفادار به دولت کنترل جنوب و بخش مهمی از مناطق مرکز کشور را در دست دارند در حالیکه شمال، بخش‌های غربی و نیز صنعا، پایتخت یمن تحت کنترل کامل شبه نظامیان حوثی است.

بیشتر بخوانید:

به توییتر فارسی یورونیوز بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ائتلاف به رهبری عربستان شرط حوثی‌ها برای مذاکرات صلح را پذیرفت

عیدروس الزبیدی مستقر در عدنِ یمن: عملیات زمینی علیه حوثی‌ها لازم است

حوثی‌ها برای «دومین بار» نفتکش حامل نفت روسیه را «به اشتباه» هدف قرار دادند