اختلاف کره جنوبی و ژاپن؛ صندوق حمایت از «زنان آسایشگر» بسته شد

اختلاف کره جنوبی و ژاپن؛ صندوق حمایت از «زنان آسایشگر» بسته شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت برابری جنسیتی و خانواده کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این وزات‌خانه اقدامات قانونی در جهت انحلال این صندوق را پیش خواهد گرفت.

آگهی

کره جنوبی روز چهارشنبه ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان) اعلام کرد که صندوق حمایت از «زنان آسایشگر» را خواهد بست.

در دوران جنگ جهانی دوم، زنان و دخترانی از کشورهای آسیایی از جمله کره، چین و فیلیپین به عنوان برده‌های جنسی وادار به تن‌فروشی به سربازان ارتش امپراطوری ژاپن می‌شدند. از این زنان به عنوان «زنان آسایشگر» که ترجمه کلمه‌ای ژاپنی است یاد می‌شود.

تصاویری از زنان آسایشگر

ژاپن در جریان یک پیمان با کره جنوبی در سال ۲۰۱۵ در یک اقدام بی‌سابقه پذیرفت تا از قربانیان عذرخواهی کند و مبلغ ۱ میلیارد ین معادل ۸.۸۶ میلیون دلار به صندوق حمایت از «زنان آسایشگر» بپردازد.

وزارت برابری جنسیتی و خانواده کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این وزات‌خانه اقدامات قانونی در جهت انحلال این صندوق را پیش خواهد گرفت.

لی نام‌-هون، مقام بلندپایه از وزارت برابری جنسیتی به رسانه‌ها گفت وزرات خارجه کره جنوبی درصدد است تا با توکیو درباره چگونگی بهره‌برداری از کمک یک میلیادر ینی ژاپن به صندوق گفتگو و مشاوره کند.

این مقام بلندپایه افزود وزارت برابر جنسیتی در جهت اعمال سیاست‌هایی برای «بازگرداندن کرامت انسانی به این قربانیان» به تلاش خود ادامه خواهد داد.

بیشتر بخوانید:

رییس جمهوری کره جنوبی، مون جائه-این در ماه سپتامبر در طی دیداری با مقامات ژاپن اعلام کرده بود که صندوق «زنان آسایشگر» به علت مخالف شدید قربانیان و جامعه کره جنوبی نمی‌تواند به درستی به وظایفش بپردازد.

بسیاری در کره جنوبی معتقدند ژاپن هنوز مسئولیت قانونی اعمال قساوت‌آمیز خود را در دوران اشغال استعماری شبه جزیره کره از سال ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ نپذیرفته است.

از سوی دیگر، شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در واکنش به خبر بسته شدن صندوق «زنان آسایشگر» به خبرنگاران گفت: «کره جنوبی با این اقدام به روابط ژاپن با این کشور آسیب می‌زند. اگر پیمان‌های بین‌المللی زیرپا گذاشته شوند، دیگر برقراری روابط بین کشورها غیرممکن می‌شود. ما به عنوان عضوی از جامعه بین‌المللی از کره جنوبی می‌خواهیم با قبول مسئولیت اقدام کند.»

بسته شدن صندوق حمایت از «زنان آسایشگر» در حالی اعلام می‌شود که کره جنوبی و ژاپن بر سر حکم دادگاه عالی سئول اختلاف دارند.

دادگاه عالی سئول ماه گذشته یک کارخانه ذوب فلزات در ژاپن را به علت به کارگیری نیروهایی از «اردوگاه کار اجباری» به پرداخت غرامت به چهار شهروند کره جنوبی محکوم کرد. ژاپن این حکم را قبول ندارد و معتقد است پیمان سال ۱۹۶۵ بین سئول و توکیو پایانی بود بر اختلافات دوران جنگ جهانی دوم که با پرداخت ۸۰۰ میلیون دلار کمک اقتصادی و وام از سوی ژاپن به کره جنوبی حل و فصل شد.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تشدید تنش تاریخی میان ژاپن و کره؛ امیدها به دیدار آبه و مون بسته شد

شهروند کره‌ای مقابل سفارت ژاپن در سئول خودسوزی کرد

گرانی سر‌سام‌آور پدهای بهداشتی در لبنان برخی دختران را در دوره پریود خانه‌نشین کرده‌است