حمایت روحانی از اظهارات ظریف درباره پولشویی: چرا ما سر مسایل روشن با هم می جنگیم؟

حمایت روحانی از اظهارات ظریف درباره پولشویی: چرا ما سر مسایل روشن با هم می جنگیم؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«چرا ما سر مسایل روشن با هم می جنگیم؟ همه دنیا گرفتار پولشویی است؛ یک کشور به من نشان دهید که در آن پولشویی و فساد نیست.»

آگهی

رییس جمهوری ایران، حسن روحانی روز چهارشنبه ۳۰ آبان در جلسه هیات دولت به طور ضمنی اظهارات آقای ظریف درباره پولشویی را تایید کرد و گفت: «چرا ما سر مسایل روشن با هم می جنگیم؟ همه دنیا گرفتار پولشویی است؛ یک کشور به من نشان دهید که در آن پولشویی و فساد نیست.»

آقای روحانی با انتقاد از جناح‌بندی در مورد موضوع پولشویی در کشور تصریح کرد: «چرا اینقدر بحث می کنیم؟ باید با آن مبارزه کنیم.»

هم‌زمان با سخنان آقای روحانی، محمود واعظی، رییس دفتر رییس جمهوری نیز گفت: «سخنان وزیر امور خارجه نقصی ندارد و موضع وی کاملا درست است، این موضع تنها مختص به وزیر امور خارجه نیست، بلکه موضع دولت است.»

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه هفته گذشته در گفت و گویی با وب‌سایت خبرآنلاین گفته بود که پولشویی گسترده در ایران یک واقعیت است.

اظهارات آقای ظریف در حالی بیان می‌شد که شورای نگهبان لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله تامین مالی تروریسم موسوم به لایحه «سی‌اف‌تی» را پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی، تایید نکرد. 

وزیر خارجه ایران گفته بود دلیل فضاسازی‌هایی که علیه مصوبه های ضدپولشویی می شود "منافع اقتصادی" افراد است.

هم‌زمان با گفته‌های آقای ظریف، حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا نیز در حساب توئیتری خود نوشت که مقامات ایران سالهاست که اطلاعات دقیقی درباره «میزان پولشویی سودهای غیرقانونی» دارند.

واکنش مقامات ایران به اظهارات ظریف درباره پولشویی

اظهارات آقای ظریف، واکنش‌های گسترده‌ای در جناح‌های سیاسی ایران برانگیخت.

سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی چند روز پیش با اشاره به حضور اژه ای معاون اول قوه قضاییه در جلسه این فراکسیون گفته بود: «آقای اژه ای در مورد اظهارات وزیر خارجه درباره پولشویی تاکید داشت که باید ظریف توضیح دهد و اسناد خود را ارائه کند. در این باره نامه نوشتم و گفتم که اگر این جملات از سوی ایشان است، توضیحات و اسناد وی اخذ شود.»

صادق لاریجانی، رییس قوه قضائیه ایران، نیز روز گذشته به اظهارات آقای ظریف واکنش نشان داد و آن را «فرو کردن خنجر به قلب نظام» دانست.

به گزارش خبرگزاری ایسنا رییس قوه قضائیه گفت: «اگر پولشویی عظیمی در کشور وجود دارد چرا آن را به قوه اطلاع نداده‌اید. این موضوع نیز مانند بحث واردات غیرقانونی خودروها است که بعد از چندماه به اطلاع قوه قضائیه رسید.»

برخی نیز از مهلت ده روزه قوه قضائیه به محمد جواد ظریف برای ارائه مستندات در مورد پولشویی گزارش دادند اما بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این گزارشات را رد کرد و گفت: «ما تاکنون در این ارتباط نامه‌ای از قوه قضاییه دریافت نکرده‌ایم.»

به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، روز گذشته حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس از تدوین تقاضای استیضاح وزیر امور خارجه خبر داد و گفت: «تقاضای استیضاح محمد جواد ظریف به دلیل ارائه نکردن مدارک خود درمورد پولشویی تدوین شد و امضا‌های آن از امروز جمع آوری می‌شود.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دلیل استعفای ظریف چه بود؟

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟