از سرگیری نبرد در حدیده؛ عربستان آتش‌بس با حوثی‌ها را رد کرد

از سرگیری نبرد در حدیده؛ عربستان آتش‌بس با حوثی‌ها را رد کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با آغاز مجدد درگیری‌ها در حدیده، امید به برقراری فوری آتش‌بس کمرنگ شده است.

آگهی

همزمان با از سرگیری نبرد در بندر استراتژیک حدیده، سخنگوی ائتلاف عربی به رهبری سعودی پذیرش آتش‌بس را رد کرد. 

ژنرال ترکی مالکی، سخنگوی ائتلاف بامداد سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری با رد توقف درگیری‌ها گفت: «ائتلاف هم‌اکنون خط نبرد را به ۴ کیلومتری بندر و سه کیلومتری مرکز حدیده رسانده است. همزمان ادامه انتقال کمک‌های بشردوستانه یکی از اولویت‌های ما است. عملیات نظامی به پیش می‌رود و هدف اولیه آن نابود کردن راه‌های تامین حوثی‌ها در مناطق مختلف است. تنها برنامه زمانی پیشرفت در شهر حدیده ممکن است تغییر کند.»

بندر استراتژیک حدیده در غرب یمن پس از چهار روز آرامش نسبی، شامگاه دوشنبه بار دیگر صحنه نبرد سنگین میان حوثی‌ها و نیروهای تحت حمایت ائتلاف سعودی بود.

ساکنان محلی به خبرگزاری رویترز گفته اند که در آخرین ساعات دوشنبه شب هواپیماهای ائتلاف دست‌کم ده موضع شبه‌نظامیان حوثی و نیروهای ارتشی متحد آن‌ها را در حدیده بمباران کردند. از سوی دیگر حوثی‌ها هم با موشک‌های برد کوتاه قرارگاه‌های نظامیان و شبه نظامیان وفادار به دولت عبد ربه منصور هادی را هدف قرار دادند.

بیشتر بخوانید:

رسانه‌های عرب زبان نزدیک به حوثی‌ها صبح سه‌شنبه از حمله گسترده شورشیان به مواضع «نیروهای دولتی» در ۱۶ کیلومتری حدیده خبر دادند.

در حالی که تلاش‌های جامعه جهانی برای برقراری آتش‌بس در یمن با محوریت سازمان ملل در هفته‌های اخیر دوچندان شده است، بروز دور تازه نبردها در حدیده و موضع‌گیری فرماندهی ائتلاف در رد آتش‌بس، امید به پایان فوری جنگ یمن را کمرنگ کرده است.

روز دوشنبه و تنها چند ساعت پس از انتشار بیانیه توقف حملات شورشیان، ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی بر تعهد این کشور در مقابله با «کودتاگران حوثی» و بازگرداندن عبد ربه منصور هادی به قدرت در یمن تاکید کرد.

عربستان سعودی، امارات و متحدان آن‌ها از مارس سال ۲۰۱۵ وارد میدان جنگ داخلی یمن شدند؛ جنگی تاکنون بیش از ۱۰ هزار قربانی و میلیون‌ها آواره بر جا گذاشته است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعلام آمادگی حوثی‌ها برای توقف حملات موشکی و پهپادی

یمن؛ توقف حملات ائتلاف به حدیده و حمایت دولت از مذاکرات صلح

عیدروس الزبیدی مستقر در عدنِ یمن: عملیات زمینی علیه حوثی‌ها لازم است