وزیر اطلاعات اسرائیل: خواهان گسترش همکاری با کشورهای عرب خلیج فارس هستیم

وزیر اطلاعات اسرائیل: خواهان گسترش همکاری ها با کشورهای عرب خلیج فارس هستیم
وزیر اطلاعات اسرائیل: خواهان گسترش همکاری ها با کشورهای عرب خلیج فارس هستیم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اسرائیل تنها با دو کشور عربی مصر و اردن روابط دیپلماتیک دارد. این در حالیست که نخست وزیر اسرائیل بارها از روابط نزدیک و گرم با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به نیکی یاد کرده است.

آگهی

اسرائیل خواهان همکاری بیشتر با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در زمینه امنیت هوایی و دیگر بخش هایی چون حمل و نقل هوایی غیر نظامی و تجاری و صنعت گردشگری است.

این درخواستی است که وزیر اطلاعات اسرائیل روز پنجشنبه در جریان سفر رسمی خود به عمان در گفتگو با خبرگزاری رویترز مطرح کرد.

ییسرائیل کاتز، که سکان هدایت وزارت حمل و نقل اسرائیل را نیز در دست دارد برای شرکت در کنفرانسی با موضوع حمل و نقل عازم مسقط، پایتخت عمان شده بود.

حضور این وزیر اسرائیلی در عمان کمتر از دو هفته پس از سفر غیرمنتظره و سوال برانگیز بنیامین نتانیاهو به خلیج فارس برای ملاقات و گفتگو با سلطان قابوس، پادشاه عمان صورت می گیرد.

این سفر که از سال ۱۹۹۶میلادی به بعد در تاریخ مناسبات دو طرف بی سابقه بود حساسیت و واکنش ایران را نیز برانگیخت.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این سفر گفت: «کشورهای منطقه نباید تحت فشار آمریکا به رژیم غاصب صهیونیستی، فضای تحرک برای ایجاد مصایب و مشکلات جدید در منطقه دهند.»

بیشتر بخوانید:

آقای کاتز در ادامه گفتگوی ایمیلی خود با رویترز گفته است که به اعتقاد وی همکاری میان اسرائیل و کشورهای خلیج فارس باید گسترش پیدا کند. به گفته وی اسرائیل نیز آماده است در سایه این همکاری داشته های خود در زمینه های کشاورزی، دارو، صنعت شیرین سازی آب و آبیاری را در اختیار طرف مقابل قرار دهد.

پیشنهاد همکاری اسرائیل در زمینه حمل و نقل هوایی در حالی مطرح می شود که در حال حاضر هیچ پرواز مستقیمی میان اسرائیل و شش کشور حوزه خلیج فارس برقرار نیست.

شرکت هواپیمایی هند موسوم به «ایر ایندیا» Air India در سال جاری میلادی پروازهایی را به مقصد تل آویو راه اندازی کرد که به نظر می رسد این مسئله با لغو ممنوعیت هفتاد ساله پروازهایی صورت گرفته که مبدا و یا مقصد آن اسرائیل بوده و با استفاده از حریم هوایی عربستان انجام می شده است.

اسرائیل تنها با دو کشور عربی مصر و اردن روابط دیپلماتیک دارد. این در حالیست که نخست وزیر اسرائیل بارها از روابط نزدیک و گرم با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به نیکی یاد کرده است.

مقامات اسرائیلی همچنین به کشورهای خلیح فارس به عنوان یک متحد غریزی برای مقابله با نفوذ ایران، دیگر کشور قدرتمند منطقه نگاه می کنند.

وزیر اطلاعات اسرائیل تصریح کرده است که سفرهای اخیر وزرای اسرائیلی به خلیج فارس در چارچوب رویکردی بسیار گسترده تر برای تقویت روابط میان اسرائیل و کشورهای این منطقه صورت گرفته است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسرائیل: مقابله با ایران مهم‌تر از پرونده قتل خاشقجی است

برای نخستین بار اتفاق افتاد؛ دیدار وزیر اسرائیلی از مسجدی در امارات

دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داد تا گذرگاه‌های بیشتری برای کمک به نوار غزه باز کند