برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان در ولایت قندهار یک هفته به تعویق افتاد

برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان در ولایت قندهار یک هفته به تعویق افتاد
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته خبرنگار یورونیوز در افغانستان از روز گذشته جو امنیتی سنگینی در قندهار حاکم شده و نیروهای امنیتی در تمام شهر حضور دارند. همچنین بازار و مغازه‌ها نیز تعطیل شده‌اند.

آگهی

سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد که انتخابات در ولایت قندهار با یک هفته تاخیر برگزار می‌شود.

این تصمیم یک روز پس از کشته شدن ژنرال عبدالرازق، فرمانده پلیس قندهار اتخاذ شده است.

به گفته خبرنگار یورونیوز در افغانستان از روز گذشته جو امنیتی سنگینی در قندهار حاکم شده و نیروهای امنیتی در تمام شهر حضور دارند. همچنین بازار و مغازه‌ها نیز تعطیل شده‌اند.

ترور رئیس پلیس قندهار که از چهره‌های قدرتمند افغانستان محسوب می شد بار دیگر به نگرانی‌ها درباره امنیت انتخابات دامن زده است.

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرد که به «درخواست مردم قندهار و پیشنهاد کمیسیون انتخابات» در نشست فوق العاده شورای امنیت ملی تصمیم گرفته شد تا انتخابات مجلس نمایندگان در قندهار با یک هفته تاخیر برگزار شود.

حفیظ الله هاشمی، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات نیز اعلام کرد که تصمیم به تاخیر انداختن انتخابات در ولایت قندهار به این دلیل اتخاذ شده است که مردم این ولایت از نظر روانی برای رای گیری آماده نیستند.

واکنش آمریکا

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا می گوید برای بررسی تاثیر ترور ژنرال عبدالرازق، فرمانده پلیس قندهار بر میزان شرکت در انتخابات افغانستان «خیلی زود» است.

وزیر دفاع ایالات متحده در عین حال بر جنبه «تغییرناپذیر» ماموریت ارتش آمریکا در افغانستان تاکید کرد.

وزیر دفاع آمریکا گفت: «باید دریابیم که چه کسی این کار را انجام داده است [...] اما اکنون به سوی انتخابات می رویم و به دفاع از مردم افغانستان ادامه خواهیم داد.»

وی افزود: «افغانستان به شکل مصیبت باری یک وطن پرست را از دست داد.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

ژنرال عبدالرازق، ۳۹ ساله روز پنجشنبه ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) به هنگام خروج از جلسه ای در دفتر والی قندهار به ضرب گلوله یکی از محافظان خود کشته شد. او پیش از این از چند سوءقصد جان به در برده بود.

اسکات میلر، فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان نیز در جلسه ای که در دفتر والی قندهار برگزار شده بود حضور داشت. با این حال به وی آسیبی نرسید.

گروه طالبان مسئولیت ترور ژنرال عبدالرازق را برعهده گرفته است. در حمله روز پنجشنبه علاوه بر ژنرال عبدالرازق دستکم دو نفر دیگر نیز کشته شدند.

انتخابات پارلمانی افغانستان قرار است روز شنبه با سه سال تاخیر برگزار شود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگرانی از احتمال تقلب و تخلف انتخاباتی در قندهار؛ «باشندگان سر صبح با صندوق‌های پر شده مواجه شدند»

فرمانده آمریکایی ناتو در افغانستان از سوقصد جان سالم به‌در برد

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد