آیا تیم ویژه عربستانی جمال خاشقجی روزنامه‌نگار را کشت؟

آیا تیم ویژه عربستانی جمال خاشقجی روزنامه‌نگار را کشت؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هر روز ابعاد تازه‌تری از ماجرای پر رمز و راز ناپدید شدن جمال خاشقجی منتشر می‌شود، با اینجال هنوز نمی‌توان با قاطعیت از آنچه در واقع اتفاق افتاده است سخن گفت.

آگهی

معمای پلیسی یا تراژدی؟ ناپدید شدن جمال خاشقجی را چه میتوان نامید؟ یک معمای پلیسی یا تراژدی؟

بعد از اظهارات مقامات امنیتی ترکیه در خصوص احتمال کشته شدن روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری هر روز سرنخ‌های تازه‌ای از این ماجرا فاش می‌شود.

روزنامه دیلی صباح ترکیه روز ۹ اکتبر عکسی از لحظه ورود جمال خاشقجی به کنسولگری عربستان در استانبول را منتشر کرد، تصویری که در آن ساعت و تاریخ هم قید شده است. دوم اکتبر ۲۰۱۸، ساعت ۱۳:۱۴ دقیقه.

اما عربستان سعودی که در این روزها ادعا کرده خاشقجی از سفارت خارج شده است، هنوز تصویری از لحظه خروج او منتشر نکرده است.

از سوی دیگر روزنامه گاردین با انتشار گزارشی ابعاد تازه‌ای را از این پرونده منتشر کرد. این روزنامه به نقل از مقامات امنیتی ترک می‌گوید ساعاتی پس از ورود خاشقجی به ساختمان کنسولگری گروهی از افراد حاضر در کنسولگری سعودی، تعدادی صندوق را از داخل ساختمان به چندین خودرو با شیشه‌های دودی منتقل کردند و از این خودروها با پلاک دیپلماتیک سفارت را ترک کرده است.

از سوی دیگر یک مقام امنیتی ترکیه که خواسته ناشناس بماند به خبرگزاری رویترز گفته به عقیده او یک تیم ویژه ۱۵ نفره عربستانی که در میان آنها چند مقام حکومت این کشور هم حضور داشته اند با دو هواپیمای جداگانه در همان روز مراجعه آقای خاشقجی وارد استانبول شده‌اند و به کنسولگری رفته‌اند و همان روز هم ترکیه را ترک کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

به گزارش ان‌بی‌سی، خاشقجی که نامه‌ای برای اثبات اینکه از همسر قبلی خود جدا شده است نیاز داشته، ابتدا برای این کار به کنسولگری عربستان در واشنگتن می‌رود و مقامات سعودی به او می‌گویند که این کار در توان آنها نیست و او برای این امر باید به استانبول برود. آقای خاشقجی بعد از رسیدن به استانبول به کنسولگری عربستان رجوع می‌کند اما به او گفته می‌شود که باید چند روز بعد بیاید. چند روز بعد یعنی همان سه‌شنبه معروف خاشقجی به کنسولگری می‌رود و هرگز هم باز‌ نمی‌گردد.

نامزد آقای خاشقجی که اصالتی ترکیه‌ای دارد در این خصوص به رسانه‌های ترکیه گفته است: «او قبل از اینکه وارد کنسولگری برود عصبی بود و تلفن همراهش را به من داد و گفت اگر چند ساعت از زمان ورود من به کنسولگری گذشت و بازنگشتم، به مشاور اردوغان زنگ بزن و و ماجرا را برایش شرح بده».

خانم خدیجه به گفته خودش بعد از گذشت سه ساعت و نیم از زمان ورود نامزدش به کنسولگری ماجرا را برای مشاور اردوغان و همچنین رسانه‌ها شرح می‌دهد.

توماس فریدمن ستون‌نویس روزنامه نیویورک تایمز که یک‌سال پیش با سفر به عربستان بن سلمان را تنها مردی دانست که می‌تواند در خاورمیانه تغییر واقعی ایجاد کند، حالا از نگاه پیشین خود بازگشته و از ترامپ می‌خواهد ریاض را برای پاسخدهی در خصوص ماجرای جمال خاشقجی تحت فشار قرار دهد

رسانه‌های ترکیه به نقل از منابع امنیتی گزارش می‌دهند که آقای خاشقجی در همان روز در کنسولگری عربستان به قتل رسیده و سپس قطعه قطعه شده و او را در بسته‌هایی که در خودروهای دیپلماتیک قرار داده شده از کنسولگری خارج کرده‌اند.

آنطور که منابع امنیتی ترکیه می‌گویند یک گروه ۱۵ نفره امنیتی اهل سعودی درست در همان روز با دو هواپیمای مجزا از عربستان وارد استانبول شده‌اند و چند ساعت بعد از ورود آقای خاشقجی به کنسولگری در چندین خودروی شیشه دودی با پلاک دیپلماتیک که بسته‌هایی هم در آنها قرار داده شده کنسولگری را به سمت فرودگاه ترک کرده و در نهایت هم از ترکیه خارج شده‌اند. ضمن اینکه این افراد به دلیل مصونیت دیپلماتیک بسته‌هایی که با خود به همراه داشته‌اند را بدون چک و بازدید با خود همراه برده‌اند. بسته‌هایی که برخی از منابع امنیتی ترکیه معتقدند قطعه‌های جسد آقای خاشقجی بوده است.

تازه‌ترین تحولات

اما رسانه‌های ترکیه اخبار جدیدی از جزئیات ماجرای عجیب و غریب خاشقجی شرح داده‌اند. الصباح ترکیه روز سه‌شنبه در یک گزارش اختصاصی می‌گوید دو خودرو حامل ۷ دیپلمات سعودی نیم ساعت قبل از حضور جمال خاشقجی در کنسولگری وارد این ساختمان شده‌اند و پس از حدود یک ساعت هم از کنسولگری خارج شده‌اند. در نتیجه این افراد در مجموع نزدیک به ۵ ساعت در ترکیه بوده‌اند.

نکته دیگر اینکه یکی از دو هواپیمای سعودی لحظاتی قبل از ترک فرودگاه آتاتورک، به دلیل انتشار خبر مفقود شدن جمال خاشقجی مورد بازرسی قرار گرفته اما در نهایت اجازه داده شده تا فرودگاه را ترک کند. ضمن اینکه طبق گزارش رسانه‌های ترکیه دو هواپیمای سعودی که حامل دیپلمات‌های این کشور بوده اند استانبول را به مقصد دبی و قاهره ترک کرده‌اند.

حالا با این جزئيات شاید پرونده بازهم پیچیده‌تر از قبل شود.

تازه‌ترین واکنش‌ها

دونالد ترامپ در مراسم معارفه برات کاوانا قاضی دیوان عالی آمریکا نسبت به احتمال قتل این روزنامه نگار سعودی ابراز نگرانی کرد و افزود: «نگران هستم. دوست ندارم این چیزها را بشنوم. امیدوارم مسائل حل شود. در حال حاضر کسی چیزی در این مورد نمی‌داند. داستان‌های خیلی بدی در مورد این قضیه گفته می‌شود. من آن‌ها را دوست ندارم.»

وزیر خارجه بریتانیا هم از عربستان سعودی خواست تا در خصوص ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقجی توضیح بدهد.

جرمی هانت روز سه‌شنبه ۹ اکتبر در توییتر خود نوشت: «با سفیر عربستان دیدار کردم و از او خواستم پاسخی فوری در خصوص ماجرای جمال خاشقجی ارائه دهد. خشونت علیه روزنامه‌نگاران در سراسر جهان افزایش پیدا کرده است و این تهدیدی بزرگ علیه آزادی بیان است.»

آگهی

آقای هانت البته جزئيات بیشتری در خصوص این دیدار با سفیر سعودی در لندن ارائه نکرده است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو هم روز سه‌شنبه ۹ اکتبر نسبت به مفقود شدن جمال خاشقجی ابراز نگرانی کرد اظهار داشت: «اگر گزارش ها درباره قتل وی و وضعیت غیرعادی که منجر به این اتفاق شد درست از آن در بیاید این مساله شوک واقعی به وجود می آورد.»

به هر ترتیب هرچند هنوز با قاطعیت نمیتوان از قتل این روزنامه‌نگار سعودی سخن گفت، اما دستکم، شواهد اندکی وجود دارد که اثبات کند، خاشقجی هنوز زنده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جوان ۲۰ ساله بلغار به اتهام تجاوز و قتل روزنامه‌نگار زن دستگیر شد

عربستان سعودی برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین