آمریکا از پروتکل‌های حل اختلاف دادگاه لاهه و کنوانسیون وین خارج می‌شود

آمریکا از پروتکل‌های حل اختلاف دادگاه لاهه و کنوانسیون وین خارج می‌شود
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا از پروتکل حل اختلاف دادگاه لاهه و کنوانسیون وین خارج می‌شود.

آگهی

جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه و در واکنش به حکم موقت دادگاه لاهه در حمایت از ایران اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا از پروتکل حل اختلاف دادگاه لاهه خارج می‌شود.

بولتون گفت ایران از دادگاه لاهه «استفاده سیاسی» کرده است. او افزود از این که دادگاه به ایران اجازه داده است از این نهاد برای «پروپاگاندا« (تبلیغات) استفاده کند مایوس شده است. بولتون حکم دادگاه لاهه را مورد انتقاد قرار داد، اما با این حال گفت که این حکم برای ایران یک «شکست» است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید که از مخالفان سرسخت حکومت ایران است همچنین گفت که رژیم ایران بطور سیستماتیک سیاست دشمنی علیه آمریکا را دنبال کرده است. او افزود که رژیم ایران رژیمی «سرکش» است و برای سراسر خاورمیانه یک «تهدید» محسوب می‌شود.

جان بولتون با این حال گفت: «سیاست آمریکا تغییر رژیم ایران نیست اما انتظار داریم که آنها در رفتارشان تغییر محسوسی ایجاد کنند.»

بولتون تاکید کرد که اختلاف واشنگتن با «آیت‌الله‌ها»ست و نه با مردم ایران.

جان بولتون همچنین گفت که ایران برنامه هسته‌ای‌اش را محدود نکرده و فعالیت‌هایش را در این زمینه افزایش داده است. اودر این زمینه خواستار تحقیقات درباره یک سایت مخفی هسته‌ای ایران شد که نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل مدعی کشف آن شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در آخرین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با نشان دادن تصویری، مدعی شد که رژیم ایران بخشی از مواد هسته ای خود را در مکانی به نام تورقوزآباد در اطراف تهران پنهان کرده است.

با این که سازمان بین‌المللی انرژی اتمی درخواست‌ها برای بازرسی مکان اعلام شده از سوی نخست وزیر اسرائیل را رد کرده، جان بولتون گفت که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا شواهدی را که اسرائیل بدست آورده بررسی می‌کنند.

بولتون همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه اروپایی‌ها به دنبال حفظ برجام هستند گفت: «در یک کتاب قدیمی نوشته شده است که برای مواجهه با موضوعی که دوست ندارید سه مرحله وجود دارد اول خشم، دوم غم و عزا و بعد پذیرش واقعیت.» او افزود که اروپایی‌ها اکنون در مرحله «غم و عزا» هستند اما به مرحله پذیرش واقعیت هم می رسند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید همچنین اعلام کرد که آمریکا از پروتکل حل اختلاف کنوانسیون وین هم خارج می‌شود چرا که «آنچه باصطلاح دولت فلسطین نامیده می‌شود» می‌خواهد موضوع انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس را در آنجا و علیه آمریکا مطرح کنند.

خروج آمریکا از پروتکل حل اختلاف دادگاه لاهه تاثیری بر حکم موقت این دادگاه ندارد چرا که بر اساس متن پیمان مودت بین ایران و آمریکا که در سال ۱۳۳۴ منعقد شده، هر گاه یکی از طرفین از این پیمان خارج شود این پیمان لغو نمی‌شود و طرفین تا حداکثر یک سال فرصت دارند علیه دیگری به دادگاه لاهه شکایت کنند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نماینده ایران در لاهه: به ندرت شاهد سرپیچی کشورها از اجرای حکم بوده‌ایم

آغاز استماع دیوان لاهه برای شکایت ۲ میلیاردی ایران از آمریکا

رویارویی مجدد ایران و آمریکا در دیوان بین المللی دادگستری