آغاز استماع دیوان لاهه برای شکایت ۲ میلیاردی ایران از آمریکا

آغاز استماع دیوان لاهه برای شکایت ۲ میلیاردی ایران از آمریکا
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دیوان بین‌المللی دادگستری برای بررسی شکایت ایران بابت بلوکه کردن ۲ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران تشکیل جلسه داد.

آگهی

دیوان بین‌المللی لاهه پرونده شکایت ایران از آمریکا بابت توقیف دارایی‌های ۲ میلیارد دلاری ایران را بررسی کرد.

روز دوشنبه ۸ اکتبر ایالات متحده آمریکا از دیوان بین‌المللی دادگستری درخواست کرد شکایت ایران برای مسدود شدن ۲ میلیارد دلار از دارایی‌های این کشور به دلیل ارتباط با قربانیان بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ را رد کند.

در نشست صبح امروز دیوان لاهه که به بیان ادعاهای وکلای آمریکایی اختصاص یافت، طرف آمریکایی ایران را فاقد صلاحیت برای طرح شکایت علیه تصرف دارایی‌های خود در آمریکا دانست.

تیم حقوقی ایالات متحده آمریکا همچنین به دلیل آنچه «جبران خسارت خانوده‌‌های سربازان جان باخته آمریکایی در لبنان» خواندند مسدود کردن ۲ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را موجه دانستند.

بیشتر بخوانید:

وکلای آمریکایی همچنین مدعی شدند که ایران در جریان ترور چهار تن از سران حزب دموکرات کردستان ایران در رستوران میکونوس آلمان و همچنین بمب‌گذاری‌ مرکز یهودیان آرژانتین (معروف به پرونده آمیا)، طرح ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا و همچنین ناآرامی‌های بحرین نقش داشته است.

در حدود ۲ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران به دلیل انفجار سال ۱۹۸۳ بیروت، از سوی دیوان عالی ایالات متحده به عنوان غرامت به قربانیان و بازماندگان آن حادثه داده شده است و ایران به دنبال بازپس‌گیری این مبلغ است.

در آن حادثه که در سال ۱۹۸۳ و در پایتخت لبنان صورت گرفت، تعدادی از بستگان حدود ۲۴۰ تفنگدار آمریکایی در انفجاری که واشنگتن مسئولیت آن‌ را متوجه ایران می‌داند جان خود را از دست دادند.

در بخشی از دادخواست ایران آمده است: «ایالات متحده با این موضع که ایران حامی تروریسم است (موضعی که ایران آن را قویاً رد می‌کند) شماری اقدامات اجرایی و قانون‌گذاری اتخاد کرده است که اثر عملی آن‌ها تاثیر بر منافع و دارایی‌های ایران و موسسات ایرانی از جمله بانک مرکزی ایران و برخلاف پیمان مودت و از طریق اجرای رسیدگی‌ هایی قضایی علیه ایران است.»

گفتنی است ایران باز هم جمشید ممتاز را به عنوان قاضی خود معرفی کرد.

طرف آمریکایی هم که پیشتر «دیوید کارون» را به عنوان قاضی اختصاصی انتخاب کرده بود. اما به علت فوت این قاضی، «چارلز براور» که در پرونده اخیر خروج آمریکا از برجام نیز عهده دار این مسئولیت بود، برای این پرونده مجدداً معرفی شد.

طبق اعلام دیوان لاهه، جلسات بررسی و استماع ادعاها و دفاعیات طرفین از ۸ تا ۱۲ اکتبر برگزار می‌شود.

ایران با استناد به پیمان مودت میان ایران و آمریکا دو سال پیش این شکایت را تقدیم دیوان بین‌الللی دادگستری لاهه کرده بود که بالاخره نوبت به رسیدگی آن رسید.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیوان بین المللی دادگستری صلاحیت خود را برای رسیدگی به دعوای ایران علیه آمریکا تایید کرد

آمریکا از پروتکل‌های حل اختلاف دادگاه لاهه و کنوانسیون وین خارج می‌شود

آمریکا ایران را به «سوء‌استفاده» از دیوان لاهه برای رفع تحریم‌ها متهم کرد